Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497780
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kartka z kalendarza

Tematyka tygodnia 12.04-16.04.2021 r. - Wiosna tuż- tuż

Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci! 

W tym tygodniu chcemy zachęcić do rozmów na temat tego, jak ważna jest praca. Poznamy pracę rolnika i dowiemy się, jaki trud wkłada, żebyśmy mieli co jeść. Zwłaszcza teraz, gdy zaczęła się wiosna i trzeba wszystko siać i sadzić. W gospodarstwie pojawiają się także młode zwierzęta, którymi trzeba się zaopiekować. Szeroko otwieramy oczy i codziennie widzimy coś nowego – to, jak zmienia się przyroda wokół nas. Poznamy pierwsze wiosenne kwiaty. Poznamy nową literę j, .  

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem: 

– wspólnie z dzieckiem spędzać czas na działaniu i doświadczaniu, zwracając uwagę na to, jak zmienia się przyroda w związku ze zmianą pór roku; 

– posiać w skrzynce na balkonie lub w ogródku warzywa i pozwolić dziecku się nimi opiekować;  

– bawić się poznanymi literami: , a, m, l, t, i, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j: układać sylaby, wyrazy, odczytywać je; zachęcać dzieci do czytania własnym przykładem – może warto zapisać dziecko do biblioteki? 

  • - bawić się w dodawanie i odejmowanie na klockach, fasolkach, palcach lub w pamięci.  Układać działania z liczb i znaków +, -, =. Układać i rozwiązywać zadania z treścią. 

     

    „Ze wsi do miasta” – rozmowa z dziećmi.  

    Dzieci mają przed sobą np. chleb, masło, jogurt, ser żółty, dowolne owoce i warzywa, makaron, puchowy jasiek, puchową kurtkę itp. (lub zdjęcia tych produktów). Podają nazwy zgromadzonych produktów, określają, skąd pochodzą, gdzie je można kupić, do czego służą.  

    Rodzic może zadać pytania: Co wspólnego mają ze sobą te produkty? Dziecko podaje różne odpowiedzi i je uzasadnia. Określa pierwszą i ostatnią głoskę w nazwach. Układa szereg z cyfr 1–8. Dzieli na głoski nazwy poszczególnych produktów i układa pod odpowiednią cyfrą w zależności od liczby głosek. 

     

    „Praca rolnika” – zabawa językowa. 

     Prezentujemy zdjęcie rolnika (np. na traktorze, w roboczym ubraniu). Dziecko mówi, kto to jest i może ułożyć/zapisać wyraz rolnik z liter z alfabetu. Zadajemy pytania: Kim jest rolnik? Dlaczego rolnik może być dumny ze swojej pracy?   

     Rolnik Prowadzący Traktor Z Ilustracją Pługa, Człowiek Orający Pole, Przy  Użyciu Ciężkich Maszyn Rolniczych, Płaski Charakter Pracownika Pola.  Technologia Uprawy Ogrodniczej | Premium Wektor

     „Dawniej i dziś” – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji oraz ich wiedzy. 

    Prezentujemy dziecku obrazki przedstawiające (konia z wozem, ścinanie zboża kosą, pług z koniem podczas pracy, ręczne dojenie, ręczne kopanie ziemniaków, traktor z przyczepą, kombajn, traktor i pług, krowy i dojarki, kombajn do ziemniaków.) Dziecko dobiera obrazki parami: praca wykonywana nowocześnie i dawniej. Odpowiada na pytania: W jakich czasach rolnikowi pracuje się łatwiej – dawniej czy dziś – i dlaczego? Kiedy rolnik bierze urlop, czyli wolne od pracy? Dziecko odpowiada i wyciąga wnioski. 

                 

    Praca z KP3. str. 41 – wskazywanie elementów niepasujących do obrazka, rysowanie szlaczka. 

     

    „Waga” – zabawa ruchowa z elementem skłonu bocznego.   

    Dziecko trzyma ręce wyciągnięte na boki, w dłoniach trzyma po jednaj reklamówceRodzic wkłada do jednej z reklamówek dowolny przedmiot, a dziecko – waga przechyla się na tę stronę (waga zaczyna ważyć). Następnie rodzic wkłada inny przedmiot do drugiej reklamówki. Dziecko – waga przechyla się na tę stronę, z której jego zdaniem jest cięższy przedmiot. 

       

    „Co robi rolnik?” – zabawa słownikowa z czytaniem. (dzieci 6- letnie)  

    Podawanie nazw czynności. Dziecko opowiada, czym jeszcze zajmuje się rolnik. 

    Następnie zadajmy pytanie: 

    Co robi rolnik?-  Dzieci mają za zadanie przeczytać poniższe zdania: Rolnik karmi  

    Rolnik kopie.   

    Rolnik doi. 

     Rolnik sieje. 

     Rolnik zbiera. 

     Rolnik pracuje. 

     

    Wprowadzenie litery J, j na podstawie wyrazu: jogurt, Janek 

     Potrzebne będą: karteczki w kształcie kwadrata- białe, niebieskie, czerwone  

    Zabawa 1. 
    Podział słowa: jajo na sylaby. 
    Ułóż tyle kwadratowych karteczek ile sylab słyszysz w wyrazie jogurt/Janek. Ile ich jest? 
     

    Zabawa 2. 
    Oznaczanie miejsca litery j w słowie. 
    Podziel wyraz jogurt na głoski. Ułóż odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska). Oznacz miejsce, w którym słyszysz głoskę j. (Dziecko wskazuje, który kwadracik symbolizuje głoskę j- pierwszy) 

    Zabawa 3. 
    Samogłoska czy spółgłoska? Oznacz głoski na niebiesko – jeśli jest to spółgłoska lub na czerwono, jeśli słyszysz samogłoskę. 

    Zabawa 4. 
    „J jak…” – wymyśl jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski J. (np. jajko, jamnik, jednorożec, jaszczurka, jagody, jabłko, jeż, jarzębina, jogurt, Justyna, Jadwiga itd.) 

    Łatwe? To spróbuj teraz odszukać wyrazy, które mają głoskę J w środku lub na końcu. (np. kajak, kraj, pojemnik, pajac, pokoje, klej itd.) 

    Zabawa 5. 
    Ułóż z pomponików literę j małą i J wielką. Możesz wykorzystać także guziki, wstążkę, sznurek, korki, monety, klocki itp. Lub napisz literkę J na rozsypanej mące, kaszy itp. 

    Zabawa 6. 
    Napisz literę J,j palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty. Następnie powiedź palcem po konturach litery. Napisz literę po śladzie (kary pracy str.). Następnie po przerywanej linii, a na końcu samodzielnie (karta dodatkowa- do druku). 

      

    Praca z KP 3 str. 42–43 – prezentacja liter wielkiej i małej, wskazywanie miejsca głoski j w wyrazach, układanie wyrazów z sylab, ćwiczenia w czytaniu, kreślenie linii w labiryncie, odszukiwanie liter j, J wśród innych. 

     

    Po ćwiczeniach zapraszam do gry, która polega na "zbijaniu kretów", których ilustracje rozpoczynają się na głoskę J, j. Należy kliknąć w link: 

      

    Link do dodatkowej karty pracy: 

    https://docs.google.com/document/d/1DZEYm6-PdK44REkS4ILQeUDI76ycyck5PG2pZKCmp_g/edit?usp=sharing 

     

    „Na wsi” – zabawa twórcza. 

    Konstruowanie gry. Dziecko rysuje na kartce drogę, dzieli ją na pola, wyznacza linię mety i startu, wymyśla i oznacza premie i pułapki oraz zasady gry. Gra z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami. Można skorzystać z gotowego szablonu: 

     https://kamienica-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/j_maciaszek_zspkamienica_szkolnastrona_pl/Ef0fhPxaqoZCsiceqJSoMM4BdZv_3tC-yc6wpE6ts4Rmpw?e=mj4I7U  

     

    „Sylabowa sztafeta” – zabawa słuchowa.   

    Rodzic rozpoczyna zabawę, ma w ręku dowolną małą maskotkę. Podaje ją dziecku i mówi nazwę zwierzęcia hodowlanego, np. kura. Dziecko odbiera gadżet, wyodrębnia ostatnią sylabę i wymyśla inne słowo – dowolne, które zaczyna się właśnie taką sylabą, np. Raki. Zabawę można zmodyfikować- dziecko wymyśla nazwę zwierzęcia, przedmiotu bądź dowolne słowo związane z pracą rolnika na ostatnią głoskę wyrazu np. Kogut- traktor- rolnik- krowa... itd. 

     

    „Produkty z mleka” – działanie dzieci.  

    Dziecko wycina z gazetek reklamowych z supermarketów zdjęcia produktów pochodzenia mlecznego i wykleja je na kartce. Podaje ich nazwy. 

     

    Zagadki: 

    Jest bardzo łakoma, Nawet miotłę zje, ma rogi i bródkę, I wciąż mówi: – Mee… (koza) 

     Kiedy się w oborze Do syta nie naje, Wtedy głośno ryczy i mleka nie daje. (krowa)  

     Z jej runa powstają sweterki wełniane, a swojego męża nazywa baranem. (owca) 

     Dzieci starsze mogą zapisywać odpowiedzi na zadaną zagadkę na kartce lub ułożyć odpowiedź z liter alfabetu.  

     

    „Jogurtowe lody” – działanie dzieci.   

    Dziecko ma do dyspozycji jogurt naturalny, dowolne owoce (nadające się na lody, mogą być mrożone), brązowy cukier lub miód, galaretkę – najlepiej o smaku owoców, które będą używane. Rodzic rozpuszcza wcześniej galaretkę w gorącej wodzie. Dziecko pod nadzorem blenduje jogurt z cukrem/miodem i owocami. Do masy dolewaj galaretkę i wszystko wlewaj do foremek do lodów. Zanosi do zamrażalnika. słodki deser gotowy.  

     

    „Zakupy” – zabawa słuchowa z elementem liczenia. 

    Dziecko siedzi odwrócone tyłem do rodzica. Ma cyfry 1–8. Rodzic ma kubek po jogurcie i klocki lub kasztany/żołędzieitpRozpoczyna zabawę, recytując: Zosia w sklepie była, jogurt kupiła, tyle złotych zapłaciła: i wrzuca kilka kasztanów do kubka tak, by wpadając, wydały dźwięk. Dziecko liczy dźwięki i podnosi kartonik z cyfrą odpowiadającą liczbie wrzuconych liczmanów. 

     

    „Szybko policz” – zabawa matematyczna.   

    Dziecko ma do dyspozycji cyfry, znaki matematyczne i ewentualnie liczmany. Rzuca kostką, znajduje składniki tej liczby i zapisuje je w postaci działań, np. 6 = 1 + 5; 3 + 3, 2+4, itd. Rodzic sprawdza poprawność. Modyfikacja zabawy: dziecko rzuca dwa razy kostką i zapisuje odpowiednie działanie- najlepiej dodawanie, wyznacza wynik. 

     

    Praca z CziP str. 55 – graficzne odtwarzanie kształtów, pisanie liter j, J i równoważników zdań po śladzie 

     

     „Nabiał – ważny produkt” – rozmowa z dziećmi.  

    Rodzic zachęca do rozmowy; Dlaczego dorośli ciągle mówią, że dzieci muszą pić mleko i jeść nabiał? Jaki ważny składnik mają produkty mleczne (wapń)? Wiesz, za co on odpowiada w naszym organizmie (układ kostny)? Czy mleko od krowy może szkodzić? Rodzic udziela wyjaśnień dotyczących alergii i nietolerancji pokarmowej. 

     

    „Pobudka” – zabawa słuchowa.  

     Dziecko ma przed sobą ilustracje: owcy, krowy, psa, świnki, kota, kury, koguta itp. 

     Rodzic recytuje 

     Gospodyni idzie i niesie śniadanie.  

     W takiej kolejności niech tu każdy stanie: (rodzic wydaje odgłosy np: hau, kwi, miał, muuu... a dziecko układa ilustracje zwierząt w odpowiedniej kolejności, w takiej jakiej były kolejne odgłosy. 

     

    „Zamieszanie w kurniku” – zabawy matematyczne – rozwiązywanie i układanie zadań, wprowadzenie znaku odejmowania. 

     Gospodyni przyniosła w koszyku 7 jajek. 4 jajka wybiła na patelnię. Ile jajek jej zostało? (dziecko oblicza w głowie, na palcach lub liczmanach i podaje wynik) Układa lub zapisuje działanie. Znak odejmowania jako ubywanie, odkładanie. 

     

    Praca z KP3. Str.44 – wprowadzenie znaku odejmowania, uzupełnianie działań, pisanie cyfr w kratce. 

      

    „Kaczki” – zabawa z elementem liczenia 

     Uczymy dziecko  rymowankę:  

     Pływają gęsiego kaczki, bardzo wesołe dziwaczki.  

     Która skrzydłami machała i wodą nas oblała? 

     Rodzic pokazuje cyfrę, a dziecko podaje liczebnik porządkowy, np. piąta, trzecia. 

     

    „Wiosenny krajobraz” – wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem KP3.45–46.  

     Dziecko na podstawie ilustracji opowiada, co się dzieje wiosną w polu (orka, siew zbóż), wymienia kwiaty i rośliny (sasanka, krokus, leszczyna, wierzba). Dokonuje analizy słuchowej nazw roślin – dzieci młodsze sylabowej, a starsze głoskowej. 

     Praca z L55 – utrwalenie znaku odejmowania, układanie zadań do obrazków, dopisywanie brakujących cyfr i znaków, kreślenie znaku minus w kratkach. 

     

    „Nasiona i ptaki” – zabawa matematyczna.  

     Dziecko siedzi obok rodzica. Na środku leży szarfa (zagonek na polu), a na niej co najmniej 8 klocków.  Dziecko odwraca się tyłem. Rodzic mówi: Dzieci nasiona w polu posiały, a ptaki im je zjadały.  

     W tym czasie rodzic zabiera kilka klocków i chowa. Po skończonej recytacji dziecko odwraca się i liczy (na liczmanach, na palcach, w pamięci), ile nasion zjadł ptak. 

    Praca z KP3.47 – porządkowanie sekwencji czasowych: najpierw, potem, na końcu, wypowiedzi na temat zdjęć, wycinanie.  

    KP3, Praca z L56 – ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań tekstowych. 

    Link do prezentacji: