Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497793
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kartka z kalendarza

Tematyka tygodnia 6.04-9.04.2021 r.- Święta, święta, biją dzwony

Drodzy Rodzice i Drogie Dzieci! 

W tym tygodniu chcielibyśmy rozwinąć pojęcie tradycji “. 

Wiąże się to z rozmowami na temat tradycji narodowych, regionalnych, rodzinnych przedszkolnych. 

Możemy wyjaśnić dziecku jakie są tradycje grupy, do której należy (polskie, regionalne), lecz także przedstawiać inne, nieznane mu zwyczaje. Dzięki temu można pokazać, że odmienność jest ważna, a ludzie zachowujący się w inny sposób nie są gorsi od nas. 

  • Opowiadanie “Zupa nic” Joanna M. Chmielewska 

– Cześć. Ale u was ładnie pachnie – powiedziała Gabi, gdy tylko Zuzia otworzyła jej drzwi. – Anka wraca z wycieczki i będzie zupa nic – wyjaśniła Zuzka. – Twoja siostra nie lubi zup? – spytała Gabrysia, kiedy już siedziały na poduchach w pokoju Zuzi i chrupały orzeszki. – Lubi. – To dlaczego nie będzie zupy? – Jak to nie będzie? – zdziwiła się Zuzka. – Przecież mama właśnie gotuje. – Ale mówiłaś, że będzie zupa nic, czyli nie będzie zupy. – Będzie. Mama gotuje zupę nic. Dlatego tak pachnie wanilią. Gabrysia nie wiedziała, czy Zuzka mówi prawdę, czy żartuje. Nigdy nie słyszała o zupie nic. Zupa z wanilią? Waniliowe mogą być lody, ciasto, deser, ale zupa? – Nigdy nie jadłaś zupy nic? – spytała zaskoczona Zuzia. – Nie. Naprawdę jest taka zupa? – No pewnie. Mniam… Wszyscy ją lubimy: ja, mama, Anka, a najbardziej tata. Gabi przełknęła ślinę. Gdyby tak mama Zuzi dała jej spróbować trochę tej niezwykłej zupy, chociaż jedną łyżkę… – Kiedy tata pracował za granicą, mówił, że najbardziej tęskni za rodziną i za zupą nic – opowiadała Zuzia. – I jak przyjechał na Wielkanoc, to mama zrobiła bigos, sałatkę, jajka w majonezie, sernik, a specjalnie dla taty ugotowała jeszcze zupę nic. Tacie tak smakowała ta zupa, że ciągle sobie dolewał i dolewał. Potem już zawsze kiedy przyjeżdżał, mama ją gotowała. A jak mama wracała z sanatorium, Anka z tatą też postanowili na powitanie zrobić zupę nic. Pierwszy raz w życiu ją gotowali. Mleko im się przypaliło, zalało całą kuchenkę, musieli je wylać, wyczyścić wszystko i gotować od początku. Mamy zupa jest lepsza, ale tamtą też dało się zjeść. A mama jak się ucieszyła! Tylko dziwiła się trochę, skąd ten zapach spalenizny w domu. I teraz zawsze jak ktoś z nas wraca z wyjazdu do domu, to na powitanie jest zupa nic. No i oczywiście na Wielkanoc też. To taka nasza rodzinna tradycja. – A nasza rodzinna tradycja wielkanocna to żurek z jajkiem i białą kiełbasą. Bo u mamy w domu jadło się żurek z kiełbasą, a u taty z jajkiem, więc teraz robimy i z jajkiem, i z kiełbasą, żeby każdy miał to, co lubi. – Gabi uśmiechnęła się na to wspomnienie i aż przełknęła ślinę. – A ta zupa nic jest słodka? – zapytała po chwili zaciekawiona. – Słodka. Chciałabyś spróbować? – No pewnie. – To chodź! – Zuzka pociągnęła koleżankę za rękę do kuchni. – Mamo, bo Gabi nigdy nie jadła zupy nic. Dasz jej trochę? Mama się uśmiechnęła. – Dam, tylko niech ostygnie. Ty pewnie też byś chciała?  Zuzka pokiwała głową. – Jakby ciebie nie było, musiałabym czekać ze zjedzeniem zupy na Ankę, a to jeszcze parę godzin – szepnęła Gabrysi na ucho. Zupa nic była zimna, słodka i pachniała świętami. Smakowała jak roztopione waniliowe lody. A pływające w niej delikatne chmurki z piany przypominały Gabrysi te, które widziała za oknami samolotu, kiedy wracała z wakacji do domu.  

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci wymieniają bohaterów i opowiadają kolejne zdarzenia. 

Rodzic zadaje pytania:  

  • Co było tradycją w domu Zuzi? 

  •  Czym twoim zdaniem jest tradycja? Podaj przykłady tradycji. 

  • Jakie tradycje pielęgnujesz w twoim domu?  

  • Jakie znasz tradycje związane z naszym regionem/miastem?  

  • Czy tradycje należy przekazywać dalej? 

  •  Czy można tworzyć nowe tradycje i w jaki sposób?  

Tradycja to zwyczaje, zachowania, normy, poglądy danej grupy społecznej, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie. 

Karty pracy 3 str. 48-49 

  • Wielkanoc u mnie w domu i w całej Polsce. 

Zachęcamy dzieci aby opowiedziały o minionych Świętach Wielkanocnych . Jakie zwyczaje podobały się im najbardziej. Czy dziecko zna inne zwyczaje wielkanocne z innego regionu Polski?  

Warto również wspomnieć, że lokalną tradycją Kamienicy są "Dziady", czyli kolędnicy -przebierańcy, które dzieci mogły spotkać w okresie sylwestrowo- noworocznym.

Tradycje wielkanocne w różnych regionach Polski 

 

Kujawy 

Na kujawskim świątecznym stole królują kraszanki – barwione jajka, na których następnie wydrapywane są świąteczne wzorki.  
Niespotykanym w innym regionie zwyczajem jest tzw. półpościec. W trzecią niedzielę Wielkiego Postu chłopcy i młodzi mężczyźni rozbijają gliniane garnki z popiołem o drzwi domów, w których mieszkają panienki. 
Zabawa w rymowanki to tzw. przywołówki; w Niedzielę Wielkanocną chłopcy nawołują dziewczęta, układając na ich cześć wierszyki. 

Śląsk 

Święta Wielkiej Nocy na Śląsku rozpoczynają się poświęceniem różnokolorowych palemek w Niedzielę Palmową. Podobno według śląskiej tradycji domownicy po powrocie ze święcenia połykają po jednej kuleczce bazi, żeby ochronić się przed chorobami. Wielkanocne palemki wykorzystują też śląscy rolnicy, robiąc z nich krzyżyki i wtykając je w ziemie na swoich polach w Wielki Czwartek – dla ochrony przed suszą lub powodzią. Urodzajne plony na dany rok ma także zapewnić powstrzymanie się od jakiejkolwiek pracy w polu w trakcie świąt. 
Wyjątkowo restrykcyjnie Ślązacy podchodzą do kwestii Wielkiego Piątku – ścisły post obejmuje wtedy także zakaz oglądania telewizji czy słuchania radia! 

Kaszuby 

Tak jak Ślązacy, także Kaszubi wierzą w leczniczą i ochronną moc wierzbowych witek – pokazują to, dekorując nimi dom. W Wielki Piątek sadzą zaś drzewa i krzewy, wierząc, iż jest to idealna na to pora. 
Warto zauważyć, że polski zwyczaj święcenia koszyczka z pokarmami nie był na Kaszubach znany, zaistniał tam dopiero po drugiej wojnie światowej pod wpływem pozostałych regionów Polski. 
Kolejną różnicą jest sposób świętowania lanego poniedziałku, czyli śmigus-dyngus. Na Kaszubach jest to zdecydowanie śmigus – zamiast lania wodą smaga się po łydkach i nogach gałązką jałowca. 

Małopolska 

Region małopolski i sam Kraków to tereny, gdzie tradycje Świąt Wielkanocnych sięgają aż średniowiecza. W nocy z Wielkiej Niedzieli na wielkanocny poniedziałek mieszkańców odwiedzają straszne zjawy, dziady i stwory, które nic nie mówiąc, żądają datków. Od domu do domu chodziła (do dziś chodzi, niestety już tylko jako atrakcja regionu, w trakcie widowiska) Siuda Baba, czarna od sadzy, bo przez cały rok pilnowania ognia nie wolno jej się było umyć. 
Tuż po świętach przychodziła natomiast pora na zabawy na Rękawce – tradycyjny odpust na Kopcu Kraka. Według legendy do usypania kopca ludzie nosili ziemię we własnych rękawach. 

Mazowsze 

Mazowsze jak to Mazowsze – stanowi mieszankę tradycji i kultur i nie ma aż tak wyraźnych i odmiennych od innych regionów kraju zwyczajów świątecznych. Ponoć istnieje jedyna mazowiecka, kultywowana po dziś dzień tradycja spożywania podczas świątecznego śniadania czerwonego barszczu zamiast białego.  

 

Karty pracy 3 –str. 50 

Czytanie i pisanie str.57 

  • “ Jajko” - masażyk 

Jajko  

Beata Gawrońska 

 Idzie jajko pod górę,            Dzieci kroczą palcami po plecach koleżanki/kolegi z dołu do góry. 

 Zawadziło o chmurę.           Delikatnie łapią opuszkami palców jego uszy.  

 Na dół się stoczyło,               Po obu stronach pleców rysują pętelki z góry na dół.  

 Całe się rozbiło.                     Obiema rękami rysują koła na dole pleców. 

 

 „Geometryczne porządki” – zabawy matematyczne.  

Przed zabawą rodzic rozkłada w różnych miejscach domu różne figury geometryczne, w tym owale. 

  • “Figury “- rozwiązywanie zagadek. Przed zabawą rodzic rozkłada w pokoju różne figury geometryczne, w tym kilka owali w 3 wielkościach i 4 kolorach.  Dziecko słucha zagadek, a gdy zna rozwiązanie, nie podaje go, tylko wyszukuje w pokoju odpowiednią figurę.  

Cztery kąty proste i jeszcze do tego, cztery równe boki, co to jest, kolego? (kwadrat) 

 Ma je auto, rower, motor, hulajnoga ma je też. Jaka będzie to figura, na pewno już wiesz. (koło) 

 By zbudować tę figurę, weź patyczki trzy. Połącz je końcami z sobą i jej nazwę powiedz w mig. (trójkąt)  

Dwa są długie, a dwa krótkie, w sumie cztery boki ma. Cztery kąty, wszystkie proste, czy wiesz, jak się nazywa? (prostokąt) 

  • “Owal” - zapoznanie z kształtem.  

Kształty i figury - szablony i karty pracy dla dzieci - Dzieciaki w domu 

Rodzic prosi, aby dziecko odszukało w pokoju wszystkie owale i wszystko to, co ich zdaniem może mieć owalny kształt. Następnie sprawdza palcem jego kształt, mówi w czym jest podobny, a czym różni się od innych figur.  

  • – „Figury przeglądają się w lusterku” – obserwacja. Dziecko ma lusterko. Kładzie wskazaną figurę na podkładce i przykładając lusterko, obserwuje zmiany. Następnie rodzic prosi, by dziecko wzięło kwadrat i przyłożyło do lusterka tak, by wyglądał jak prostokąt; potem wzięło prostokąt i przyłożyło tak, by wyglądał jak kwadrat, a na koniec trójkąt, by wyglądał jak kwadrat.  

  • „Wesoły owal” – zabawa konstrukcyjna. Dziecko dostaje owal Z dłuższego boku kartki A4 odcina 3 paski, jeden przecina na pół i składa wszystkie w harmonijkę. Dłuższe doklejaj jako nogi, krótsze jako ręce. Na pozostałej części kartki rysuje i wycina buty i dłonie – dokleja  do nóg i rąk. Na koniec rysuje szczegóły twarzy tak, by powstał Wesoły Owal. • kartki A4, nożyczki, 

Karty pracy 3 – str. 51,52 

Liczenie str. 57,58 

  • „Jajko mądrzejsze od kury” – doświadczenia.  

  •  1 surowe jajko dla dziecka, woda, sól, jajko z octu, latarki, 3 szklane butelki, zapałki, szklanki – „Jajko w occie” – wypowiedzi na temat wyglądu i cech jajka z octu i zwykłego, prześwietlanie obu jajek latarką. 

  •  – „Jajko w butelce” – obserwacja. Na szyjkach 3 szklanych butelek z otworem nieco mniejszym od najszerszego obwodu jajka stawiamy surowe jajko w twardej skorupce, jajko z octu i jajko ugotowane na twardo i obrane. Rodzic zadaje pytanie: Co się stanie, gdy do butelki wrzucimy zapalone zapałki? Dziecko stawia tezy. Rodzic wrzuca do kolejnych butelek zapalone zapałki, a dziecko stawia na szyjce jajko – na jednej surowe, na drugiej to z octu. W butelce w wyniku spalania tlenu wytworzyło się podciśnienie, które wciąga jajko z octu. Uwaga! Surowe jajko może się rozbić.  

  • – „Uczymy jajko pływać” – działanie dzieci. Potrzebne będą jajka o różnym stopniu świeżości.  Dziecko ma szklankę napełnioną wodą do 3/4 wysokości. Wkłada do niej jajko i sprawdza, jak ono zachowuje się w wodzie. Jajko świeże zatonie – nie ma w nim powietrza; jajko nieświeże będzie się unosiło tuż pod powierzchnią – w środku ma dużo powietrza.