Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497670
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kartka z kalendarza

Plan Koła Przyrodniczego Klasy 5

 

 

Temat

Realizacja treści

Ilość godzin

Data

1.Zadania organizacyjne.

 

 

 Poznajemy świat różnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem, dotykiem,
smakiem.

  • Przedstawienie tematyki spotkań oraz form i metod pracy.
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i regulaminem spotkań.

 

  • badanie różnymi zmysłami i rozróżnianie cech przyrody, np. twardy, słodki…
  • smakowanie darów przyrody;
  • obserwowanie przyrody nasłuchiwanie odgłosów przyrody;

 

1

07.09.2018

2.Obserwacje przyrodnicze i ich dokumentowanie.

Świat w powiększeniu, czyli obserwacje za pomocą lupy i lornetki.

  • Sposoby prowadzenia obserwacji.
  • Przyrządy stosowane w obserwacjach obiektów przyrodniczych
  • Prawidłowe posługiwanie się lupą i lornetką.
  • Dokonywanie i dokumentowanie  obserwacji przyrodniczych.
  • Zajęcia terenowe.

 

1

14.09.2018

3-5. Obserwacje mikroskopowe

  • Budowa i funkcje mikroskopu.
  • Zasady mikroskopowania.
  • Rodzaje preparatów mikroskopowych.
  • Samodzielne przygotowanie preparatu mikroskopowego.
  • Dokumentowanie obserwacji mikroskopowej.

 

3

21.09.2018

28.09.2018

05.10.2018

6-7 Dary jesieni. Owocowy zawrót głowy.
-owoce drzew i krzewów
dojrzewających jesienią;

  • rozpoznawanie na podstawie okazów naturalnych owoców drzew i krzewów,
  • określenie znaczenia estetycznego i wykorzystania zasobów odżywczych przez zwierzęta i człowieka;
  • znaczenie lecznicze owoców
    i sposoby wykorzystania;

 

2

12.10.2018

   19.10.2018

8. Żywienie, a zdrowie

  • Żywność wyprodukowana metodami ekologicznymi.
  • Oznakowanie żywności z gospodarstw ekologicznych.
  • Jak kupować żywność?
  •  Błędy w żywieniu.

1

26.10.2018

9. Dlaczego liście są kolorowe?

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
  •  co to jest chlorofil i jakie jest jego znaczenie dla roślin;
  • podanie  kilka powodów „starzenia się” liści drzew i krzewów liściastych;
  • dostrzeganie różnorodności kolorów w przyrodzie;
  • wykrywanie rodzaje barwników znajdujących się w liściach w procesie doświadczenia;

1

09.11.2018

10-11. Jakie są rodzaje krajobrazów w Polsce?

  • rozpoznawanie typowych krajobrazów Polski (nadmorski, nizinny, wyżynny, górski);
    ·   wskazywanie na mapie góry, wyżyny, niziny, pojezierza, rzeki, morze;
    ·   opisywanie na podstawie własnych doświadczeń i zdjęć charakterystyczne cechy znanych krajobrazów;
    ·    przykłady negatywnego wpływu działalności człowieka na przyrodę;
    ·   rozumienie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.

2

16.11.2018

23.11.2018

12. Co kryje bursztyn? Charakterystyka Morza Bałtyckiego.

  • podaje charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego
  • położenie Morza Bałtyckiego, głębokość temperatura
  • organizmy występujące w morzu

1

30.11.2018

13. Na stacji meteorologicznej. Czyli jak powstaje pogoda?

  • czynności związane z prowadzeniem obserwacji pogody;
    ·    znajomość zjawisk towarzyszących zmianom pogody;
    ·   kilka przysłów ludowych dotyczących prognozowania pogody;
    ·   jakie znaczenie ma pogoda dla rolników, pilotów, kierowców;

1

07.01.2019

14. Jakie są rodzaje osadów i opadów?

  • rozpoznawanie opadów i osadów atmosferycznych w różnych porach roku;
    · wpływ temperatury powietrza na powstawanie opadów i osadów;
    ·  poznanie pojęć rosa, szadź i szron;
    ·  skąd się bierze mgła i jakie stanowi zagrożenie;
    · znaczenie opadów dla życia człowieka, roślin

1

07.12.2018

15.Właściwości fizyczne, a budowa

-ciał stałych,

-cieczy i gazów.

  • Właściwości fizyczne ciał w różnych stanach skupienia.
  • Zależności między budową a właściwościami ciał.
  • Doświadczalne wykazanie, że:

- zmiana kształtu ciała stałego nie wpływa na zmianę jego objętości ,

- łatwiej zmienić objętości gazów, trudnej cieczy,

-cząsteczki gazów mają większą swobodę ruch, niż cząsteczki cieczy.

  • Model ułożenia cząsteczek w gazach, cieczach i ciałach stałych.

 

1

14.12.2018

16. Komu potrzebny jest śnieg? Wyprawa na Grenlandię.

  •  lokalizacja na mapach Grenlandii i Arktyki;
  • rozpoznawanie Grenlandii po jej cechach charakterystycznych
  • podstawowe cechy środowiska arktyczne
  • zwierzęta polarne,
  • odczytywanie wskazania termometru;
  •  wyjaśnienie znaczenia pokrywy śniegowej dla organ

 

1

04.01.2019

17. Piękno zimowego krajobrazu

  • nazwanie różnych zimowych zjawisk atmosferycznych
  • pojęcie krajobraz;
  •  rozpoznawanie na zdjęciach, obrazach zimowe krajobrazy;
  • charakterystyczne cechy zimowego krajobrazu;
  • rodzaje krajobrazów zimowych
  • zimowe zagrożenia (zamieć, śnieżyca, ślizgawica, gołoledź, lawina);

 

1

11.01.2019

18. Bezpieczne i zdrowe zabawy zimowe

  • przeprowadzanie pomiarów meteorologicznych,
  • zimowe dyscypliny sportowe;
  • uczeń wymienia znanych i cenionych polskich sportowców;
  • zasady bezpiecznych zabaw;

 

1

18.01.2019

19. Dlaczego koty nazywamy ssakami?

  • charakterystyczne cechy ssaków
  • wyjaśnienie pojęcia: ssak, żyworodność, stałocieplność;
  • rozwiązywanie zagadki o wybranych ssakach;
  • opisywanie sposobu odżywiania się ssaków, w tym kotów;

 

 

1

25.01.2019

20. Jak zwierzęta radzą sobie zimą?

  • wskazywanie kilku sposobów, które pozwalają zwierzętom przetrwać zimę;
  • rozpoznawanie zwierząt, które nie zapadają w sen zimowy;
  • formy pomocy udzielanej zwierzętom przez człowieka;
  • poznanie pojęcia: lizawka, paśnik, podsyp, karmnik i posługuje się nimi;

1

15.02.2019

21.Czy wszystko rozpuszcza się w wodzie?

  • woda gwarantuje życie;
  • eksperymenty z rozpuszczaniem w wodzie różnych substancji (np.: sól, cukier, olej);
  •  rozpuszczanie substancji w wodzie zimnej i ciepłej (np. podczas zaparzenia herbaty);
  •  analiza zaobserwowanego zjawiska i formułowanie  wniosków
  • podanie przyczyny zanieczyszczania wód;

1

22.02.2019

22.Powietrze- jednorodna mieszanina gazów.

  • Skład procentowy powietrza, prezentacja na diagramie.
  • Badanie właściwości powietrza: stan skupienia, ciężar, ruch, barwę, zapach, kształt, ściśliwość.

1

01.03.2019

23.Dlaczego nie możemy mieszkać na Marsie? - charakterystyka Układu Słonecznego.

  • Położenie ciał niebieskich w Układzie Słonecznym.
  • Prezentacja modelu Układu.
  • Klimaty na Planetach Układu Słonecznego.
  • Samodzielna analiza tekstów popularno-naukowych.

1

08.03.2019

24. Jak odżywiają się drzewa?

  • charakterystyka budowy drzewa (jako rośliny);
    ·  określanie roli poszczególnych części drzewa (korzeni, pnia, liści);
    ·  opisywanie budowy pnia drzewa i wskazanie jego poszczególnych części;
    ·  wyjaśnienie o czym świadczą pierścienie drzewa
    ·   poznanie  głównych części roślin;
    ·   wyjaśnienie znaczenia pojęć: chlorofil, żywica, „płuca rośliny”;
    ·   wyjaśnienie znaczenie roślin dla życia człowieka (drzewa – płuca Ziemi).

 

1

15.03.2019

25. Czy wszędzie są cztery pory roku?

  • podanie nazw astronomicznych pór roku oraz daty ich rozpoczęcia;
  • ruch obiegowy Ziemi przedstawiony za pomocą animacji;
  • z czego słynie Mikołaj Kopernik?
  • następstwa ruchu obiegowego;
  • pojęcia: równonoc wiosenna i jesienna, noc polarna, dzień polarny, górowanie Słońca
    zenit;

1

22.03.2019

26. Jakie ptaki można spotkać w Polsce?

  • ptaki, które może spotkać w środowisku najbliższej okolicy;
  • podział  ptaków ze względu na tryb życia i przystosowanie do warunków środowiskowych;
  • przykłady ptaków drapieżnych, brodzących, blaszkodziobych, wróblowatych i grzebiących;
  • cechy budowy (dzioby, kończyny) ww. grup ptaków;
  • znaczenie ptaków w przyrodzie na wybranych przykładach;
  • sposobów ochrony ptaków;
  • kim jest ornitolog i czym się zajmuje.

1

29.03.2019

27. Dlaczego Słońce jest dla nas takie ważne?

  • cechy Słońca jako gwiazdy;
  • znaczenie światła słonecznego dla organizmów żywych (zwierzęta zmiennocieplne i
    stałocieplne, samożywność roślin);
  • proste doświadczenia i na temat wpływu światła na faunę i florę;
  • przykłady zwierząt prowadzących nocny tryb życia;
  • zjawisko dziury ozonowej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze;
  • sposoby ochrony przed szkodliwym promieniowaniem UV.

1

05.04.2019

28. Czy jest już wiosna w lesie?

  • obserwacje przyrodnicze na gotowym materiale;
  • zmiany zachodzące w wiosennym lesie;
  • rozpoznawanie okazów wczesnowiosennych roślin zielnych oraz kwiatostany drzew i krzewów;
  • funkcje, jakie pełnią zwierzęta w środowisku leśnym (ptaki – niszczenie szkodników,
    owady – zapylanie kwiatów, dżdżownice – spulchnianie gleby);
  • czym leśnicy zajmują się wiosną;

1

12.04.2019

29. Jak wykorzystujemy i chronimy wodę?

  •  rodzaje zbiorników wodnych;
  •  przyczyny zanieczyszczenia wody;
  •  sposoby oczyszczania wody;
  • przedmioty, które pływają w wodzie i te, które toną;
  • przykłady substancji rozpuszczających i nierozpuszczających się w wodzie;
  • sposoby wykorzystania wody w gospodarstwie domowym i przemyśle;
  • jakie znaczenie ma woda w przyrodzie i że należy ją oszczędzać.;
  • co to jest siła wyporności

1

26.04.2019

30. Czy wszystkie lasy są takie same?

  • rodzaje lasów oraz ich cechy charakterystyczne;
  • typy lasu: bór, buczyna, ols, grąd, dąbrowa;
  • dopasowywanie wybranych gatunków roślin do typu lasu;
  • jakie znaczenie mają lasy dla człowieka i dla przyrody
  • przykłady form ochrony przyrody w Polsce: puszcza, park narodowy, rezerwat, pomnik
    przyrody;

 

2

10.05.2018

17.05.2019

31. Jak pachnie wiosenna łąka?

  • poznajemy łąkę różnymi zmysłami;
  • bogactwo barw, kształtów, zapachów i dźwięków na łące
  • rośliny lecznicze wśród roślin łąkowych;
  • wyszukujemy wiadomości o leczniczych właściwościach wybranej rośliny;
  • rozpoznajemy niektóre zioła po zapachu;
  • klasyfikacja zioła ze względu na ich zastosowanie;
  • przygotowujemy napar z ziół, czyli ziołową herbatkę;
  •  wie, co to jest „aromaterapia” i czemu służy.

 

2

24.05.2019

31.05.2019

32.Woda w naszej rzece – badamy parametry fizyczne, biologiczne i chemiczne.

  • Określenie cech naszej rzeki(szerokość, głębokość, prędkość, opis dna, zapach, zmętnienie, temperaturę…)
  •  Poznanie organizmów żyjących w rzece (3gatunki roślin, 3 gatunki zwierząt).
  • Zajęcia terenowe – pomiary i badania.
  • Zadania w grupach.

 

2

07.06.2019

14.06.2019