Temat
|
Realizacja treści
|
Ilość godzin
|
Data
|
1.Zadania organizacyjne.
Poznajemy świat różnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem, dotykiem, smakiem.
|
- Przedstawienie tematyki spotkań oraz form i metod pracy.
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i regulaminem spotkań.
- badanie różnymi zmysłami i rozróżnianie cech przyrody, np. twardy, słodki…
- smakowanie darów przyrody;
- obserwowanie przyrody nasłuchiwanie odgłosów przyrody;
|
1
|
07.09.2018
|
2.Obserwacje przyrodnicze i ich dokumentowanie.
Świat w powiększeniu, czyli obserwacje za pomocą lupy i lornetki.
|
- Sposoby prowadzenia obserwacji.
- Przyrządy stosowane w obserwacjach obiektów przyrodniczych
- Prawidłowe posługiwanie się lupą i lornetką.
- Dokonywanie i dokumentowanie obserwacji przyrodniczych.
- Zajęcia terenowe.
|
1
|
14.09.2018
|
3-5. Obserwacje mikroskopowe
|
- Budowa i funkcje mikroskopu.
- Zasady mikroskopowania.
- Rodzaje preparatów mikroskopowych.
- Samodzielne przygotowanie preparatu mikroskopowego.
- Dokumentowanie obserwacji mikroskopowej.
|
3
|
21.09.2018
28.09.2018
05.10.2018
|
6-7 Dary jesieni. Owocowy zawrót głowy. -owoce drzew i krzewów dojrzewających jesienią;
|
- rozpoznawanie na podstawie okazów naturalnych owoców drzew i krzewów,
- określenie znaczenia estetycznego i wykorzystania zasobów odżywczych przez zwierzęta i człowieka;
- znaczenie lecznicze owoców
i sposoby wykorzystania;
|
2
|
12.10.2018
19.10.2018
|
8. Żywienie, a zdrowie
|
- Żywność wyprodukowana metodami ekologicznymi.
- Oznakowanie żywności z gospodarstw ekologicznych.
- Jak kupować żywność?
- Błędy w żywieniu.
|
1
|
26.10.2018
|
9. Dlaczego liście są kolorowe?
|
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
- co to jest chlorofil i jakie jest jego znaczenie dla roślin;
- podanie kilka powodów „starzenia się” liści drzew i krzewów liściastych;
- dostrzeganie różnorodności kolorów w przyrodzie;
- wykrywanie rodzaje barwników znajdujących się w liściach w procesie doświadczenia;
|
1
|
09.11.2018
|
10-11. Jakie są rodzaje krajobrazów w Polsce?
|
- rozpoznawanie typowych krajobrazów Polski (nadmorski, nizinny, wyżynny, górski);
· wskazywanie na mapie góry, wyżyny, niziny, pojezierza, rzeki, morze; · opisywanie na podstawie własnych doświadczeń i zdjęć charakterystyczne cechy znanych krajobrazów; · przykłady negatywnego wpływu działalności człowieka na przyrodę; · rozumienie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
|
2
|
16.11.2018
23.11.2018
|
12. Co kryje bursztyn? Charakterystyka Morza Bałtyckiego.
|
- podaje charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego
- położenie Morza Bałtyckiego, głębokość temperatura
- organizmy występujące w morzu
|
1
|
30.11.2018
|
13. Na stacji meteorologicznej. Czyli jak powstaje pogoda?
|
- czynności związane z prowadzeniem obserwacji pogody;
· znajomość zjawisk towarzyszących zmianom pogody; · kilka przysłów ludowych dotyczących prognozowania pogody; · jakie znaczenie ma pogoda dla rolników, pilotów, kierowców;
|
1
|
07.01.2019
|
14. Jakie są rodzaje osadów i opadów?
|
- rozpoznawanie opadów i osadów atmosferycznych w różnych porach roku;
· wpływ temperatury powietrza na powstawanie opadów i osadów; · poznanie pojęć rosa, szadź i szron; · skąd się bierze mgła i jakie stanowi zagrożenie; · znaczenie opadów dla życia człowieka, roślin
|
1
|
07.12.2018
|
15.Właściwości fizyczne, a budowa
-ciał stałych,
-cieczy i gazów.
|
- Właściwości fizyczne ciał w różnych stanach skupienia.
- Zależności między budową a właściwościami ciał.
- Doświadczalne wykazanie, że:
- zmiana kształtu ciała stałego nie wpływa na zmianę jego objętości ,
- łatwiej zmienić objętości gazów, trudnej cieczy,
-cząsteczki gazów mają większą swobodę ruch, niż cząsteczki cieczy.
- Model ułożenia cząsteczek w gazach, cieczach i ciałach stałych.
|
1
|
14.12.2018
|
16. Komu potrzebny jest śnieg? Wyprawa na Grenlandię.
|
- lokalizacja na mapach Grenlandii i Arktyki;
- rozpoznawanie Grenlandii po jej cechach charakterystycznych
- podstawowe cechy środowiska arktyczne
- zwierzęta polarne,
- odczytywanie wskazania termometru;
- wyjaśnienie znaczenia pokrywy śniegowej dla organ
|
1
|
04.01.2019
|
17. Piękno zimowego krajobrazu
|
- nazwanie różnych zimowych zjawisk atmosferycznych
- pojęcie krajobraz;
- rozpoznawanie na zdjęciach, obrazach zimowe krajobrazy;
- charakterystyczne cechy zimowego krajobrazu;
- rodzaje krajobrazów zimowych
- zimowe zagrożenia (zamieć, śnieżyca, ślizgawica, gołoledź, lawina);
|
1
|
11.01.2019
|
18. Bezpieczne i zdrowe zabawy zimowe
|
- przeprowadzanie pomiarów meteorologicznych,
- zimowe dyscypliny sportowe;
- uczeń wymienia znanych i cenionych polskich sportowców;
- zasady bezpiecznych zabaw;
|
1
|
18.01.2019
|
19. Dlaczego koty nazywamy ssakami?
|
- charakterystyczne cechy ssaków
- wyjaśnienie pojęcia: ssak, żyworodność, stałocieplność;
- rozwiązywanie zagadki o wybranych ssakach;
- opisywanie sposobu odżywiania się ssaków, w tym kotów;
|
1
|
25.01.2019
|
20. Jak zwierzęta radzą sobie zimą?
|
- wskazywanie kilku sposobów, które pozwalają zwierzętom przetrwać zimę;
- rozpoznawanie zwierząt, które nie zapadają w sen zimowy;
- formy pomocy udzielanej zwierzętom przez człowieka;
- poznanie pojęcia: lizawka, paśnik, podsyp, karmnik i posługuje się nimi;
|
1
|
15.02.2019
|
21.Czy wszystko rozpuszcza się w wodzie?
|
- woda gwarantuje życie;
- eksperymenty z rozpuszczaniem w wodzie różnych substancji (np.: sól, cukier, olej);
- rozpuszczanie substancji w wodzie zimnej i ciepłej (np. podczas zaparzenia herbaty);
- analiza zaobserwowanego zjawiska i formułowanie wniosków
- podanie przyczyny zanieczyszczania wód;
|
1
|
22.02.2019
|
22.Powietrze- jednorodna mieszanina gazów.
|
- Skład procentowy powietrza, prezentacja na diagramie.
- Badanie właściwości powietrza: stan skupienia, ciężar, ruch, barwę, zapach, kształt, ściśliwość.
|
1
|
01.03.2019
|
23.Dlaczego nie możemy mieszkać na Marsie? - charakterystyka Układu Słonecznego.
|
- Położenie ciał niebieskich w Układzie Słonecznym.
- Prezentacja modelu Układu.
- Klimaty na Planetach Układu Słonecznego.
- Samodzielna analiza tekstów popularno-naukowych.
|
1
|
08.03.2019
|
24. Jak odżywiają się drzewa?
|
- charakterystyka budowy drzewa (jako rośliny);
· określanie roli poszczególnych części drzewa (korzeni, pnia, liści); · opisywanie budowy pnia drzewa i wskazanie jego poszczególnych części; · wyjaśnienie o czym świadczą pierścienie drzewa · poznanie głównych części roślin; · wyjaśnienie znaczenia pojęć: chlorofil, żywica, „płuca rośliny”; · wyjaśnienie znaczenie roślin dla życia człowieka (drzewa – płuca Ziemi).
|
1
|
15.03.2019
|
25. Czy wszędzie są cztery pory roku?
|
- podanie nazw astronomicznych pór roku oraz daty ich rozpoczęcia;
- ruch obiegowy Ziemi przedstawiony za pomocą animacji;
- z czego słynie Mikołaj Kopernik?
- następstwa ruchu obiegowego;
- pojęcia: równonoc wiosenna i jesienna, noc polarna, dzień polarny, górowanie Słońca –
zenit;
|
1
|
22.03.2019
|
26. Jakie ptaki można spotkać w Polsce?
|
- ptaki, które może spotkać w środowisku najbliższej okolicy;
- podział ptaków ze względu na tryb życia i przystosowanie do warunków środowiskowych;
- przykłady ptaków drapieżnych, brodzących, blaszkodziobych, wróblowatych i grzebiących;
- cechy budowy (dzioby, kończyny) ww. grup ptaków;
- znaczenie ptaków w przyrodzie na wybranych przykładach;
- sposobów ochrony ptaków;
- kim jest ornitolog i czym się zajmuje.
|
1
|
29.03.2019
|
27. Dlaczego Słońce jest dla nas takie ważne?
|
- cechy Słońca jako gwiazdy;
- znaczenie światła słonecznego dla organizmów żywych (zwierzęta zmiennocieplne i
stałocieplne, samożywność roślin);
- proste doświadczenia i na temat wpływu światła na faunę i florę;
- przykłady zwierząt prowadzących nocny tryb życia;
- zjawisko dziury ozonowej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze;
- sposoby ochrony przed szkodliwym promieniowaniem UV.
|
1
|
05.04.2019
|
28. Czy jest już wiosna w lesie?
|
- obserwacje przyrodnicze na gotowym materiale;
- zmiany zachodzące w wiosennym lesie;
- rozpoznawanie okazów wczesnowiosennych roślin zielnych oraz kwiatostany drzew i krzewów;
- funkcje, jakie pełnią zwierzęta w środowisku leśnym (ptaki – niszczenie szkodników,
owady – zapylanie kwiatów, dżdżownice – spulchnianie gleby);
- czym leśnicy zajmują się wiosną;
|
1
|
12.04.2019
|
29. Jak wykorzystujemy i chronimy wodę?
|
- rodzaje zbiorników wodnych;
- przyczyny zanieczyszczenia wody;
- sposoby oczyszczania wody;
- przedmioty, które pływają w wodzie i te, które toną;
- przykłady substancji rozpuszczających i nierozpuszczających się w wodzie;
- sposoby wykorzystania wody w gospodarstwie domowym i przemyśle;
- jakie znaczenie ma woda w przyrodzie i że należy ją oszczędzać.;
- co to jest siła wyporności
|
1
|
26.04.2019
|
30. Czy wszystkie lasy są takie same?
|
- rodzaje lasów oraz ich cechy charakterystyczne;
- typy lasu: bór, buczyna, ols, grąd, dąbrowa;
- dopasowywanie wybranych gatunków roślin do typu lasu;
- jakie znaczenie mają lasy dla człowieka i dla przyrody
- przykłady form ochrony przyrody w Polsce: puszcza, park narodowy, rezerwat, pomnik
przyrody;
|
2
|
10.05.2018
17.05.2019
|
31. Jak pachnie wiosenna łąka?
|
- poznajemy łąkę różnymi zmysłami;
- bogactwo barw, kształtów, zapachów i dźwięków na łące
- rośliny lecznicze wśród roślin łąkowych;
- wyszukujemy wiadomości o leczniczych właściwościach wybranej rośliny;
- rozpoznajemy niektóre zioła po zapachu;
- klasyfikacja zioła ze względu na ich zastosowanie;
- przygotowujemy napar z ziół, czyli ziołową herbatkę;
- wie, co to jest „aromaterapia” i czemu służy.
|
2
|
24.05.2019
31.05.2019
|
32.Woda w naszej rzece – badamy parametry fizyczne, biologiczne i chemiczne.
|
- Określenie cech naszej rzeki(szerokość, głębokość, prędkość, opis dna, zapach, zmętnienie, temperaturę…)
- Poznanie organizmów żyjących w rzece (3gatunki roślin, 3 gatunki zwierząt).
- Zajęcia terenowe – pomiary i badania.
- Zadania w grupach.
|
2
|
07.06.2019
14.06.2019
|