Temat i treści
|
Zadania do realizacji
|
Metody i formy realizacji
|
Przewidywane osiągnięcia uczniów
|
1-2. Poznajemy świat różnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem, dotykiem, smakiem.
|
-badanie różnymi zmysłami i rozróżnianie cech przyrody, np. twardy, słodki… -obserwowanie przyrody; -nasłuchiwanie odgłosów przyrody; -smakowanie darów przyrody; -posługiwanie się lornetką podczas obserwowania przyrody; -posługiwanie się lupą w badaniu drobnych szczegółów przyrody;
|
obserwacja, metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem okazów naturalnych, zajęcia w terenie
|
-poznaje i rozumie rolę poszczególnych zmysłów w uczeniu się poznawania świata ludzi, zwierząt i roślin oraz przyrody nieożywionej; -rozumie konieczność doskonalenia sprawności wrażliwości swoich zmysłów; -podpatruje przyrodę bez zakłócania jej spokoju, potrafi ekologicznie obcować z przyrodą; -dostrzega potrzebę i zalety przebywania na łonie przyrody;
|
3-4.Jakie gatunki rosną w ogrodzie szkolnym? -drzewa liściaste, iglaste, krzewy, rośliny zielne.
|
-ćwiczenia w rozpoznawaniu gatunków z uwzględnieniem ich charakterystycznych cech
|
pogadanka, metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem okazów naturalnych, zajęcia w ogrodzie szkolnym
|
-poprawnie rozpoznaje przynajmniej 5 gatunków drzew i 5 gatunków krzewów, 3 gatunki roślin zielnych; -uzasadnia bogactwo gatunków i rolę ogrodu;
|
5-6.Co słychać w ogrodzie? -owoce i warzywa, ich zbiór i przeznaczenie; -praca w ogrodzie jako hobby i sposób na odprężenie.
|
-utrwalenie i wprowadzenie nazw roślin uprawnych; -przepis na potrawę z warzyw i owoców uprawianych w ogrodzie
|
ćwiczeniowa z wykorzystaniem okazów naturalnych, wykonanie sałatki owocowej lub jarzynowej
|
- wymienia i rozpoznaje 10 gatunków warzyw i owoców -określa rolę warzyw i owoców dla zdrowia; -wymienia zabiegi pielęgnacyjne; -określa wartość owoców; -określa przeznaczenie plonów i podaje przepis na potrawę;
|
7-8. Dary jesieni. -owoce drzew i krzewów dojrzewających jesienią; -znaczenie owoców dla przyrody i wykorzystanie przez człowieka;
|
-rozpoznawanie na podstawie okazów naturalnych owoców drzew i krzewów, - określenie znaczenia estetycznego i wykorzystania zasobów odżywczych przez zwierzęta i człowieka; -znaczenie lecznicze owoców i sposoby wykorzystania;
|
pogadanka, metoda ćwiczeniowa w grupach,
karty z przepisami na przetwory z owoców dziko rosnących
|
-wymienia i rozpoznaje owoce; -określa wartość owoców; -podaje sposoby wykorzystania darów jesieni przez zwierzęta i człowieka; -uzasadnia przetwarzanie owoców w celach spożywczych
|
9-12.Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią: -rośliny i zwierzęta w parku i w lesie; -jesień na polu, w sadzie i w ogrodzie.
|
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią -czytanie wierszy, opowiadań i artykułów z czasopism dziecięcych; -wykonanie prac plastyczno technicznych, np. zielniki; -śpiewanie piosenek o jesieni;
|
obserwacja, pogadanka, praca z książką, rozmowa, praca plastyczno-techniczna
|
-rozpoznaje zwierzęta leśne; -dostrzega zmiany w zachowaniu zwierząt; -umie bacznie obserwować, porównywać; -przestrzega zasad obserwacji, podziwia piękno barw jesieni; -zna rodzaje prac wykonywanych jesienią na polu; -potrafi zaśpiewać poznane piosenki; -dostrzega piękno jesiennego krajobrazu przekazywanego przez literaturę piękną; -potrafi wykonać zielnik, pracę plastyczno-techniczną
|
13-14. Przyroda w okresie zimy: wygląd drzew liściastych i iglastych, życie zwierząt
|
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; -oglądanie piękna krajobrazu zimowego;
-czytanie literatury pięknej ukazującej krajobraz zimowy; -śpiewanie piosenek o zimie; -tropienie zwierząt po śladzie;
|
obserwacja, wycieczka, rozmowa, pogadanka
|
-rozpoznaje zwierzęta po śladzie zostawionym na świeżym śniegu; -zna zwierzęta, które zasypiają na zimę;
-zna zwierzęta, którym trzeba pomóc przetrwać zimę; -potrafi zaśpiewać poznane piosenki;
|
15. Gdzie zimują pożyteczne owady? -dlaczego należy chronić skorka, biedronkę i złotooka? -rola tych owadów w przyrodzie.
|
-poznanie gatunków, -obserwacja okazów ; -wyszukiwanie informacji na temat zimowania i roli w przyrodzie
|
Pogadanka, praca z tekstem kl. II obserwacja
|
Rozpoznaje owady; -formułuje notatkę i krótką charakterystykę kl. II -określa rolę owadów w przyrodzie
|
16. Dokarmiamy ptaki. -gatunki ptaków zimujących w naszej okolicy
|
-poznanie gatunków ptaków; -przygotowanie karmnika i wyłożenie odpowiedniego pokarmu;
|
pogadanka, obserwacja w ogrodzie szkolnym, metoda ćwiczeniowa
|
-rozpoznaje gatunki ptaków; -dobiera odpowiedni pokarm; -uzasadnia potrzebę dokarmiania ptaków zimą;
|
17. Poznajemy ptaki drapieżne. -gatunki ptaków drapieżnych,
|
-poznanie gatunków ptaków drapieżnych w oparciu o foliogramy, atlasy; -sporządzenie rysunków i notatki kl. II
|
Pogadanka ilustrowana foliogramami, praca z tekstem kl. II
|
-wymienia i rozpoznaje gatunki ptaków drapieżnych; -podaje sposoby zdobywania pokarmu; -określa rolę w przyrodzie;
|
18-21. Wiosną przyroda budzi się do życia. -zwiastuny wiosny -prace w polu i w ogrodzie -wiosenny las.
|
-szukanie zwiastunów wiosny -obserwowanie budzącego się życia; -obserwowanie prac wykonywanych wiosną na polu i działkach; -uprawianie warzyw na działce szkolnej; -czytanie literatury pięknej: wierszy, opowiadań; -śpiewanie piosenek o wiośnie;
|
obserwacja, wycieczki na pole i łąkę, praca z tekstem kl. II rozmowy, działania praktyczne w ogrodzie szkolnym
|
-dostrzega piękno przyrody wokół siebie; -przestrzega zasad obserwacji -odczuwa radość z nadejścia wiosny; -wie jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie; -umie planować własną pracę -zna wiersze o wiośnie -potrafi zaśpiewać poznane piosenki
|
22-23. Poznajemy rośliny chronione.
|
-wyszukiwanie chronionych roślin w najbliższym otoczeniu -poznanie innych roślin chronionych w oparciu o foliogramy, atlasy -praca nad przygotowaniem albumów kwiatów chronionych;
|
wycieczka,obserwacja, pogadanka ilustrowana foliogramami, malowanie farbami plakatowymi
|
-zna nazwy wiosennych kwiatów; -przejawia ciekawość poznawczą związaną z poszukiwaniem informacji o roślinach chronionych; -chroni rośliny przed bezmyślnym niszczeniem; -sporządza z wykonanych ilustracji album kwiatów chronionych
|
24. Poznajemy chronione zwierzęta. -wybrane gatunki płazów, gadów i ssaków -dlaczego chronione? -rola w przyrodzie
|
-wykonanie rysunków i opisów wybranych gatunków chronionych w formie albumu
|
pogadanka, praca z tekstem, grupowe wykonywanie albumów
|
-wymienia gatunki płazów, gadów, ptaków i ssaków objętych ochroną gatunkową;
-uzasadnia potrzebę ochrony ginących gatunków -wie co to jest :Czerwona księga…:
|
25-26. Znaczenie powietrza dla roślin i zwierząt. -czym oddychają zwierzęta? -czy w glebie jest powietrze?
|
Doświadczenia: -jak zachowują się ślimaki wodne (płucodyszne) w wodzie przegotowanej i w wodzie surowej? -co znajduje się w grudce ziemi? -czy nadmiar wody jest korzystny dla roślin? -formułowanie zapisu wniosków i obserwacji kl.II
|
pogadanka, obserwacja kierowana, metoda ćwiczeniowa
|
-wyjaśnia zachowanie organizmów wodnych w wodzie o różnej zawartości powietrza; -określa rolę powietrza w glebie; -przekonuje o umiarkowanym podlewaniu roślin.
|
27. Jakie zanieczyszczenia znajdują się w powietrzu? -jak zanieczyszczenia wpływają na wzrost roślin; -czy całej roślinie potrzebna jest woda?
|
Doświadczenia: -obserwacja zjawiska parowania wody z gleby; -obserwacja nasion w glebie suchej i wilgotnej; -obserwacja przewodzenia wody w roślinie -formułowania zapisu obserwacji i wniosków kl II
|
pogadanka, obserwacja kierowana, metoda ćwiczeniowa, pokaz
|
-określa znaczenie wody dla życia roślin; -wskazuje kierunek przepływu wody w roślinie; -przewiduje skutki braku wody w przyrodzie; -podaje sposoby oszczędnego gospodarowania wodą;
|
28-29. Badamy wodę w rzece. -przezroczystość wody -wpływ tłuszczu i detergentów na życie w zbiornikach wodnych.
Doświadczenia z użyciem wody
|
Doświadczenia: -badanie wody w rzece- jej przezroczystości i stopnia zazielenienia powierzchni; -przyczyny badanego stanu; -formułowanie zapisu obserwacji i wniosków;
|
pogadanka, obserwacja kierowana, metoda ćwiczeniowa
|
-podaje przyczyny zanieczyszczeń zbiorników wodnych; -prowadzi obserwacje za pomocą lupy, -wyjaśnia wpływ zanieczyszczeń na życie w zbiornikach wodnych
|
30. Hałas to też zanieczyszczenie- jak z nim walczyć?
|
-sprawdzenie, gdzie hałas jest największy (w klasie, w szkole, na podwórku, na ulicy w lesie); -przeprowadzenie rozmów na temat szkodliwości hałasu i bezpiecznej dawki decybeli;
|
rozmowa kierowana, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne
|
-wymienia źródła hałasu; -wie, jak radzić sobie w przypadku nadmiernego hałasu, aby nie doszło do uszkodzenia słuchu; -wyciąga odpowiednie wnioski;
|
31. Czy śmieci to problem? -źródła odpadów; -podział odpadów; -ilość produkowanych odpadów; -wdrażanie do segregacji odpadów
|
-sporządzenie notatki o ilości produkowanych odpadów; -wyjaśnienie na czym polega segregacja śmieci i jak je segregować; -wykonanie plakatów nawołujących do segregowania śmieci; -prowadzenie akcji recyklingowej Złota puszka; -nauka piosenek ekologicznych;
|
rozmowa kierowana, obserwacja, praca plastyczna, sporządzenie notatki, warsztat
|
-dokonuje selekcji szkodliwych dla środowiska produktów; -rozumie konieczność segregowania śmieci; - widzi wymierne korzyści z segregacji odpadów; -wie, że segregując śmieci należy brać pod uwagę surowiec z którego dany przedmiot jest wykonany; -potrafi zaśpiewać piosenki
|
32.Wpływ światła słonecznego na życie ludzi, zwierząt i roślin.
|
-poznanie roli Słońca jako naturalnego źródła światła i energii cieplnej; -dokonywanie pomiaru temperatury powietrza; -korzystanie z różnych źródeł informacji w celu ustalenia wpływu „pozornej wędrówki Słońca” na długość dnia i nocy;
|
pogadanka, metoda ćwiczeniowa, praca z tekstem
|
-rozumie znaczenie Słońca dla życia na Ziemi; -odczytuje wskazania termometru; -zna zasady bezpiecznego korzystania z „kąpieli słonecznych”
|