Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497678
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kartka z kalendarza

Plan Koła Przyrodniczego Klas 1-2

Temat i treści

Zadania do realizacji

Metody i formy realizacji

Przewidywane osiągnięcia
uczniów

1-2. Poznajemy świat różnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem, dotykiem,
smakiem.

-badanie różnymi zmysłami i rozróżnianie cech przyrody, np. twardy, słodki…
-obserwowanie przyrody;
-nasłuchiwanie odgłosów przyrody;
-smakowanie darów przyrody;
-posługiwanie się lornetką podczas obserwowania przyrody;
-posługiwanie się lupą w badaniu drobnych szczegółów przyrody;

obserwacja, metoda
ćwiczeniowa z
wykorzystaniem okazów
naturalnych, zajęcia w terenie

-poznaje i rozumie rolę poszczególnych zmysłów w uczeniu się poznawania świata ludzi, zwierząt i roślin oraz przyrody nieożywionej;
-rozumie konieczność doskonalenia sprawności wrażliwości swoich zmysłów;
-podpatruje przyrodę bez zakłócania jej spokoju, potrafi ekologicznie obcować z przyrodą;
-dostrzega potrzebę i zalety przebywania na łonie przyrody;

3-4.Jakie gatunki rosną w ogrodzie szkolnym?
-drzewa liściaste, iglaste, krzewy, rośliny zielne.

-ćwiczenia w rozpoznawaniu
gatunków z uwzględnieniem
ich charakterystycznych cech

pogadanka, metoda
ćwiczeniowa z
wykorzystaniem okazów naturalnych, zajęcia w ogrodzie
szkolnym

-poprawnie rozpoznaje przynajmniej 5 gatunków drzew i 5 gatunków krzewów, 3 gatunki roślin zielnych;
-uzasadnia bogactwo gatunków i rolę ogrodu;

5-6.Co słychać w ogrodzie?
-owoce i warzywa, ich zbiór i przeznaczenie;
-praca w ogrodzie jako hobby i sposób na odprężenie.

-utrwalenie i wprowadzenie nazw roślin uprawnych;
-przepis na potrawę z warzyw
i owoców uprawianych w ogrodzie

ćwiczeniowa z
wykorzystaniem okazów
naturalnych, wykonanie sałatki owocowej lub jarzynowej

- wymienia i rozpoznaje  10 gatunków warzyw i owoców
-określa rolę warzyw i owoców dla zdrowia;
-wymienia zabiegi pielęgnacyjne;
-określa wartość owoców;
-określa przeznaczenie plonów i podaje przepis na potrawę;

7-8. Dary jesieni.
-owoce drzew i krzewów
dojrzewających jesienią;
-znaczenie owoców dla przyrody i wykorzystanie
przez człowieka;

-rozpoznawanie na podstawie okazów naturalnych owoców drzew i krzewów,
- określenie znaczenia estetycznego i wykorzystania zasobów odżywczych przez zwierzęta i człowieka;
-znaczenie lecznicze owoców
i sposoby wykorzystania;

pogadanka,
metoda ćwiczeniowa w grupach,

karty z przepisami na przetwory z owoców dziko rosnących

-wymienia i rozpoznaje owoce;
-określa wartość owoców;
-podaje sposoby wykorzystania darów jesieni przez zwierzęta i człowieka;
-uzasadnia przetwarzanie owoców w celach spożywczych

9-12.Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią:
-rośliny i zwierzęta w parku i w lesie;
-jesień na polu, w sadzie i w ogrodzie.

-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
 -czytanie wierszy, opowiadań
i artykułów z czasopism dziecięcych;
-wykonanie prac plastyczno technicznych, np. zielniki;
-śpiewanie piosenek o jesieni;

obserwacja, pogadanka,
praca z książką,
rozmowa, praca plastyczno-techniczna

-rozpoznaje zwierzęta leśne;
-dostrzega zmiany w zachowaniu zwierząt;
-umie bacznie obserwować, porównywać;
-przestrzega zasad obserwacji, podziwia piękno barw jesieni;
-zna rodzaje prac wykonywanych jesienią na polu;
-potrafi zaśpiewać poznane piosenki;
-dostrzega piękno jesiennego krajobrazu przekazywanego przez literaturę piękną;
-potrafi wykonać zielnik, pracę plastyczno-techniczną

13-14. Przyroda w okresie zimy: wygląd drzew liściastych i iglastych, życie zwierząt

-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
-oglądanie piękna krajobrazu
zimowego;

-czytanie literatury pięknej ukazującej krajobraz zimowy;
-śpiewanie piosenek o zimie;
-tropienie zwierząt po śladzie;

obserwacja, wycieczka,
rozmowa, pogadanka

-rozpoznaje zwierzęta po śladzie zostawionym na świeżym śniegu;
-zna zwierzęta, które zasypiają na zimę;

-zna zwierzęta, którym trzeba pomóc przetrwać zimę;
-potrafi zaśpiewać poznane piosenki;

15. Gdzie zimują pożyteczne owady?
-dlaczego należy chronić skorka, biedronkę i złotooka?
-rola tych owadów w przyrodzie.

-poznanie gatunków,                                                     -obserwacja okazów ;
-wyszukiwanie informacji na
temat zimowania i roli w przyrodzie

Pogadanka, praca z tekstem kl. II
obserwacja

Rozpoznaje owady;
-formułuje notatkę i krótką
charakterystykę kl. II
-określa rolę owadów w przyrodzie

16. Dokarmiamy ptaki.
-gatunki ptaków zimujących w naszej okolicy

-poznanie gatunków ptaków;
-przygotowanie karmnika i
wyłożenie odpowiedniego
pokarmu;

pogadanka, obserwacja w
ogrodzie szkolnym, metoda
ćwiczeniowa

-rozpoznaje gatunki ptaków;
-dobiera odpowiedni pokarm;
-uzasadnia potrzebę
dokarmiania ptaków zimą;

17. Poznajemy ptaki
drapieżne.
-gatunki ptaków drapieżnych,

-poznanie gatunków ptaków drapieżnych w oparciu o foliogramy, atlasy;
-sporządzenie rysunków i notatki kl. II

Pogadanka ilustrowana
foliogramami, praca z tekstem kl. II

-wymienia i rozpoznaje gatunki ptaków drapieżnych;
-podaje sposoby zdobywania pokarmu;
-określa rolę w przyrodzie;

18-21. Wiosną przyroda budzi się do życia.
-zwiastuny wiosny
-prace w polu i w ogrodzie
-wiosenny las.

-szukanie zwiastunów wiosny
-obserwowanie budzącego się życia;
-obserwowanie prac wykonywanych wiosną na polu i działkach;
-uprawianie warzyw na działce szkolnej;
-czytanie literatury pięknej: wierszy, opowiadań;
-śpiewanie piosenek o wiośnie;

obserwacja, wycieczki na pole i łąkę,
praca z tekstem kl. II rozmowy,
działania praktyczne w
ogrodzie szkolnym

-dostrzega piękno przyrody wokół siebie;
-przestrzega zasad obserwacji
-odczuwa radość z nadejścia wiosny;
-wie jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie;
-umie planować własną pracę
-zna wiersze o wiośnie
-potrafi zaśpiewać poznane piosenki

22-23. Poznajemy rośliny
chronione.

-wyszukiwanie chronionych roślin w najbliższym otoczeniu
-poznanie innych roślin chronionych w oparciu o foliogramy, atlasy
-praca nad przygotowaniem
albumów kwiatów chronionych;

wycieczka,obserwacja,
pogadanka ilustrowana
foliogramami, malowanie
farbami plakatowymi

-zna nazwy wiosennych kwiatów;
-przejawia ciekawość poznawczą związaną z poszukiwaniem informacji o roślinach chronionych;
-chroni rośliny przed bezmyślnym niszczeniem;
-sporządza z wykonanych ilustracji album kwiatów chronionych

24. Poznajemy chronione zwierzęta.
-wybrane gatunki płazów, gadów i ssaków
-dlaczego chronione?
-rola w przyrodzie

-wykonanie rysunków i
opisów wybranych gatunków
chronionych w formie albumu

pogadanka, praca z tekstem,
grupowe wykonywanie
albumów

-wymienia gatunki płazów, gadów, ptaków i ssaków objętych ochroną gatunkową;

-uzasadnia potrzebę ochrony
ginących gatunków
-wie co to jest :Czerwona księga…:

25-26. Znaczenie powietrza dla roślin i zwierząt.
-czym oddychają zwierzęta?
-czy w glebie jest powietrze?

Doświadczenia: -jak zachowują się ślimaki wodne (płucodyszne) w
wodzie przegotowanej i w wodzie surowej?
-co znajduje się w grudce
ziemi?
-czy nadmiar wody jest
korzystny dla roślin?
-formułowanie zapisu wniosków i obserwacji kl.II

pogadanka, obserwacja
kierowana, metoda
ćwiczeniowa

-wyjaśnia zachowanie organizmów wodnych w
wodzie o różnej zawartości powietrza;
-określa rolę powietrza w glebie;
-przekonuje o umiarkowanym podlewaniu roślin.

27. Jakie zanieczyszczenia
znajdują się w powietrzu?
-jak zanieczyszczenia
wpływają na wzrost roślin;
-czy całej roślinie potrzebna jest woda?

Doświadczenia:
-obserwacja zjawiska parowania wody z gleby;
-obserwacja nasion w glebie suchej i wilgotnej;
-obserwacja przewodzenia wody w roślinie
-formułowania zapisu obserwacji i wniosków kl II

pogadanka, obserwacja
kierowana, metoda
ćwiczeniowa, pokaz

-określa znaczenie wody dla życia roślin;
-wskazuje kierunek
przepływu wody w roślinie;
-przewiduje skutki braku wody w przyrodzie;
-podaje sposoby oszczędnego gospodarowania wodą;

28-29. Badamy wodę w rzece.
-przezroczystość wody
-wpływ tłuszczu i detergentów na życie w zbiornikach wodnych.

Doświadczenia z użyciem wody

Doświadczenia:
-badanie wody w rzece- jej przezroczystości i stopnia zazielenienia powierzchni;
-przyczyny badanego stanu;
-formułowanie zapisu
obserwacji i wniosków;

pogadanka, obserwacja
kierowana, metoda
ćwiczeniowa

-podaje przyczyny zanieczyszczeń zbiorników wodnych;
-prowadzi obserwacje za pomocą lupy,
-wyjaśnia wpływ zanieczyszczeń na życie w zbiornikach wodnych

30. Hałas to też
zanieczyszczenie- jak z nim walczyć?

-sprawdzenie, gdzie hałas jest największy (w klasie, w szkole, na podwórku, na ulicy w lesie);
-przeprowadzenie rozmów na temat szkodliwości hałasu i bezpiecznej dawki decybeli;

rozmowa kierowana, burza
mózgów, ćwiczenia praktyczne

-wymienia źródła hałasu;
-wie, jak radzić sobie w przypadku nadmiernego hałasu, aby nie doszło do
uszkodzenia słuchu;
-wyciąga odpowiednie wnioski;

31. Czy śmieci to problem?
-źródła odpadów;
-podział odpadów;
-ilość produkowanych
odpadów;
-wdrażanie do segregacji
odpadów

-sporządzenie notatki o ilości
produkowanych odpadów;
-wyjaśnienie na czym polega
segregacja śmieci i jak je
segregować;
-wykonanie plakatów nawołujących do segregowania śmieci;
-prowadzenie akcji recyklingowej Złota puszka;
-nauka piosenek ekologicznych;

 

rozmowa kierowana,
obserwacja, praca plastyczna,
sporządzenie notatki, warsztat

-dokonuje selekcji szkodliwych dla środowiska produktów;
-rozumie konieczność segregowania śmieci;
- widzi wymierne korzyści z segregacji odpadów;
-wie, że segregując śmieci należy brać pod uwagę surowiec z którego dany przedmiot jest wykonany;
-potrafi zaśpiewać piosenki

32.Wpływ światła słonecznego
na życie ludzi, zwierząt i
roślin.

-poznanie roli Słońca jako naturalnego źródła światła i energii cieplnej;
-dokonywanie pomiaru temperatury powietrza;
-korzystanie z różnych źródeł informacji w celu ustalenia wpływu „pozornej wędrówki Słońca” na długość dnia i nocy;

pogadanka, metoda
ćwiczeniowa, praca z tekstem

-rozumie znaczenie Słońca dla życia na Ziemi;
-odczytuje wskazania termometru;
-zna zasady bezpiecznego korzystania z „kąpieli słonecznych”