Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 489783
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Kartka z kalendarza

Tematyka tygodnia 22.06.-30.06.2020 Kolory lata

Temat tygodnia 22.06.-30.06 Kolory lata

 

Drodzy Rodzice!

 

 W tym tygodniu rozmawiamy o kolorach, dowiemy się, które z nich to kolory podstawowe (czerwony, niebieski, żółty). Zastanowimy się, jakie elementy z naszego otoczenia są w tych kolorach, poznamy też ich różne odcienie. Podejmiemy  temat tęczy i jej kolorów. 

Zastanowimy  się, o jakiej porze roku możemy ją najczęściej zaobserwować na niebie i z czym kojarzą nam się kolory występujące w tęczy. Doskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 10. Podczas zabaw matematycznych  będziemy dokładać, odkładać, przelicza liczyć elementy w zakresie 10 i klasyfikować elementy według 3 cech. Spróbujemy czytać proste zdania.

 

Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

 -Szukanie w otoczeniu elementów w określonym kolorze. 

- Wspólne malowanie – eksperymentowanie z mieszaniem kolorów. 

- Zabawy w przeliczanie w zakresie 10 dowolnych elementów. y

- Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek. y

- Zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter. 

- Próby czytania prostych zdań. 

-  Czytanie książek – opowiadań, wierszy i bajek.

 

Wysłuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej.

 

Tato, czy już lato?  

Powiedz, proszę!

 Powiedz tato, po czym można poznać lato?

 Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna? 

Po prostu: 

Po słodkich malinach; 

Po bitej śmietanie z truskawkami; 

Po kompocie z wiśniami;

 Po życie, które na polach dojrzewa; 

Po letnich ulewach; 

Po słowiku, co wieczorami śpiewa;

 Po boćkach uczących się latać; 

Po ogródkach tonących w kwiatach; 

Po świerszczach koncertujących na łące;

 Po wygrzewającej się na mleczu biedronce;

Po zapachu skoszonej trawy i róż;

 I... już!  

 

Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza: 

Jak myślicie, kto zadawał pytania tacie?

 Po czym można poznać lato?

 Jaką teraz mamy porę roku?

 

Wysłuchajcie opowiadania:

O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu A. Czylok

 

 Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.

 Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

 Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami. Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioletowym, zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwielbiają kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości. 

Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny, wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy. 

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

 

Pytania:

1. Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?; 

2.Jacy byli ludzie w tej krainie?; 

3.Co postanowił zrobić król?;

4. Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?; 

5.Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?;

6.Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?; 

7.W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

 

Zabawa dydaktyczna„Podstawowe kolory i ich pochodne”

 

Zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty. Rodzic może przygotować pojemniki z farbami oraz białe kartony. Do pojemników wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy. BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)

 

Zabawa ruchowa z elementem rzutu “Kolor parzy’

 

Rodzic rzuca piłkę do każdego dziecka po kolej, wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż żółty lub złapie na kolor żółty, to oddaje „fant” – np. but. Na koniec zabawy dzieci muszą wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.Możemy tak pobawić różnymi kolorami.

 

 Wykonujemy zadania w Kartach Pracy 4.29 – klasyfikujemy  według 3 cech; rozwijamy percepcję wzrokową i sprawność manualną.



Zabawa dydaktyczna„Co zmieniło swoje miejsce?”

Rodzic gromadzi 7 różnych przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei,dzieci mają za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następni prosi, aby dzieci się odwróciły, a on zmienia kolejność w ustawieniu. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice w ustawieniach. W następnej kolejności zamienia przedmioty na figury geometryczne tego samego koloru.

 

Zabawa matematyczna “W porcie wodnym”

Rodzic przygotowuje liczmany w różnych kolorach oraz cyfry i znaki matematyczne z Wycinanki str. 48–49. Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:

 1. Do portu przypłynęły 2 żółte statki i 7 niebieskich. Ile statków przypłynęło do portu? (2+7=9) 

2. Na przystani stało 9 żaglówek, 2 odpłynęły. Ile żaglówek pozostało na przystani? (9 –2=7) itd. – według pomysłu rodzica lub dziecka.



Praca w Kartach Pracy 4.30 – ćwiczenia w czytaniu; dopasowywanie wyrazu do obrazka.

 

Rozwiązywanie zagadek „Owocowo-warzywne zagadki”

                                                                                                          

 

Na małych krzaczkach

 w promieniach słonka dojrzewają. 

Są słodkie i pyszne

 i czerwony kolor mają. /truskawki/

 

Jest warzywem bardzo znanym,

 Do kanapek dodawanym.

 Czerwień jego jest kolorem,

 A nazwany… /pomidorem/



Czerwone, pachnące,

 słońcem malowane, 

Przyniosę ich z lasu 

w lecie pełny dzbanek. /maliny/

"Kraina tęczy "– praca z wierszem Agnieszki Karcz.    

 

Gdy na niebie słońce świeci, 

Ziemia moknie w ciepłym deszczu. 

To pojawia się nad światem

 Droga do krainy tęczy. 

Wielki pas wstęg kolorowych, 

Które w kształcie są półkola.

 Jeden koniec się wyłania, drugi kończy tuż na ziemią.

 Barwy widoczne tej drogi są, 

Każda ze wstęg ma barwę swą.

 Aż w siedmiu kolorach mienią się, 

I swoim pięknem dzielą się.

 Kolor czerwony to znak gorąca. 

Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.

 Kolor żółty to słońca promień. 

Kolor zielony to traw i lasów barwa.

 Kolor niebieski to symbol nieba. 

Kolor granatowy to głębia morza.

 Kolor fioletowy to lawendy zapach.

 Spójrz na niebo i policz sama.

 

Pytania:

Kiedy powstaje tęcza? Jakie kolory w niej występują?; W jakiej porze roku tęczę na niebie możemy zaobserwować najczęściej?; Z czym kojarzą się wam kolory występujące w tęczy?

 

Pomysły na pracę plastyczną:

Tęcza z bibuły lub wycinanki:https://www.youtube.com/watch?v=l5iPQ3zR91Q&vl=pl