Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu przedstawimy temat rodziny i różnych zawodów wykonywanych przez rodziców. Zastanowimy się jak dzieci mogą pomagać w domowych obowiązkach . Rozwiążemy zagadki na temat urządzeń domowych, nauczymy się czytać ich nazwy. Przygotowujemy upominki i laurki dla rodziców.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem
-
wspólne porządki czyli angażowanie dzieci w czynności porządkowe
-
zabawy w przeliczanie i ważenie składników podczas gotowania czy pieczenia ciasta
-
zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek
-
zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter
-
czytanie książek-opowiadań wierszy, wspólne śpiewanie piosenek
Aktywne słuchanie piosenki Wandy Chotomskiej “Walczyk dla mamy”
Podczas piosenki dzieci mogą trzymać w ręku dowolny instrument muzyczny lub dostępne w domu łyżki drewniane
1. Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,
potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,
i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,
taki walczyk na całą kuchnię.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc go tańczą naczynia i ścierki,
wyręczamy dziś mamę, nic jej zrobić nie damy,
wiwat walczyk na cztery fajerki!
2. Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,
cała kuchnia jak lustro już świeci,
mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,
nasza mama ma zdolne dzieci.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc kwiatki w walczyku nam kwitną,
tańczy płatek przy płatku i wstążeczka przy kwiatku,
wiwat walczyk na nutę błękitną!
3. Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,
nie ma w świecie ładniejszej kobiety,
więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy
i nie czytaj już tej gazety!
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy
wyrzuć, tato, gazetę do kosza,
zaproś mamę do tańca, zaproś mamę do walca…
Wiwat walczyk w domowych bamboszach!
Link do śpiewania piosenki wspólnie z rodzicami:
https://www.youtube.com/watch?v=x6a7E1EyRaA
Zabawa grafomotoryczna“Moja wesoła rodzinka”
Zabawa z wykorzystaniem książeczki Piszę i Liczę str.68. Dzieci rysują portrety swoich najbliższych, podpisują je, kreśląc po śladzie.
Zabawa dydaktyczna “Geometryczne obrazki “-
Dzieci mają przed sobą elementy tangramu z Wycinanki na stronie 21-22 i wzory do ich układania. Rozkładają elementy, nazywają kształty. Wybierają dobrowolny wzór i układają go na kartce papieru. Po kilku ułożeniach według wzoru układają dowolny, wymyślony przez
siebie, przerysowują go na papier i kolorują. Nazywają figury, które zostały wykorzystanie do ułożenia obrazkanp.kwadrat, prostokąt, trójkąt.
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania
Liliany Fabisińskiej
Kosmici z odkurzacza
Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.
– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny. UFO – tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki, które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach, gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotało!
– Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak, żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się przy mnie!
Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem, wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.
Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.
– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama. – Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji. Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś małe niewidzialne ludziki.
Pytania do opowiadania:
-
Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?
-
Nad czym zastanawiała się Paulinka?
-
W jaki sposób próbowała sprawdzić, czy w środku są ludziki?
-
Co sprawdzał tata Paulinki?
-
Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych?
Zabawa dydaktyczna “Domowi pomocnicy”
Zabawa z wykorzystaniem Kart Pracy 4.12. Dzieci rozwiązują zagadki dotyczące urządzeń domowych i wskazują je na obrazkach.
Gdy włożysz do niej
brudne ubranie,
po jakimś czasie
czyste się stanie./ pralka
W każdej kuchni stoi
metalowa skrzynka
w której się nie psuje
mleko ani szynka./ lodówka
Dzięki niemu łatwiej
i lepiej się sprząta.
Wciągnie każdy pyłek
z najdalszego kąta./odkurzacz
Kiedyś miało duszę,
dziś jest elektryczne.
Dzięki niemu spodnie
maja kanty śliczne./żelazko
Wygląda jak duża
mwtalowa skrzynia,
sama zmywa sztućce
i brudne naczynia./zmywarka
Pytania:
-
Co łączy te wszystkie sprzęty?
-
Kto może z nich korzystać?
-
W jaki sposób pomagacie w domowych obowiązkach?
Dzieci wykonują z pomocą rodzica ćwiczenia w Kartach Pracy 4.12
„Domowe porządki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem książki Piszę i Liczę 69
Układamy komplet liczb i znaków. Na dywanie rozkłada szarfy lub dowolna wstążka,a obok każdej z nich jest ułożone działanie, np.: 2+5=7, 6+0=6; 3+6=9, itp.Rodzic układa na jednej z szarf przedmioty, np. książki w dwóch wielkościach z jednoczesnym odczytywaniem działania: dwie duże książki i pięć małych książek to razem siedem książek. Następnie dzieci układają na szarfach klocki w dwóch kolorach, figury geometryczne w dwóch kształtach, piłki w dwóch wielkościach itp., zgodnie z zapisanym działaniem. Następnie dzieci odczytują działania i wykonują polecenia w PiL 69
Przygotowanie ciasteczek – działanie dzieci.
Dzieci przy pomocy rodzica przygotowują ciastka na uroczystość Dnia Mamy, któryobchodzimy 26 maja, według dowolnego przepisu rodzica planując, ustala z dziećmi kolejność czynności: zebranie potrzebnych narzędzi i produktów, ustalenie zadań, umycie rąk, nałożenie fartuchów, wykonanie przydzielonych zadań ze zwróceniem uwagi na bezwzględny zakaz dochodzenia do miejsca, w którym pieką się ciastka, porządkowanie miejsca pracy.
Propozycja pracy plastycznej Laurka dla Mamy