Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497984
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kartka z kalendarza

Temat tygodnia 4.05- 8.05.2020- Jak powstaje książka?

W tym tygodniu rozpoczynamy nową część kart pracy -Tropiciele.Karty 4. 

Poruszymy tematykę książek, roli jaką odgrywają w naszym życiu. Poznamy różne rodzaje książek, a także zawody związane z ich powstawaniem: pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz. Ustalimy, czym różni się księgarnia od biblioteki. W tym tygodniu szczególnie skupmy się na książkach, a można je: oglądać, czytać, liczyć, układać, klasyfikować, wymyślać nowe tytuły, tworzyć dla nich nowe okładki lub ilustracje, sprzedawać, wypożyczać, segregować...

Poznamy ostatnią cyfrę- 9. Ustalimy, ile to jest 9, który z kolei będzie dziewiąty/ta, będziemy dokładać i odkładać elementy tak, aby było ich 9. Nauczymy się pisać cyfrę 9.

 

Rozmowa na temat treści opowiadania.

„Strażnik książek” -Magdalena Zawadzka, opowiadanie

W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić

o pomoc.

– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak

i wyruszył w drogę.

Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.

– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.

– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.

– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.

Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:

– Kto tam?

– Proszę, wpuść mnie!

Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie.

– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza.

Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się

i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.

– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej.

Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.

– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.

– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.

– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.

– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.

Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć.

 

Pytania:

- Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?

- Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?

- Co zrobił rybak?

- Jak zakończyła się ta historia?

- Dlaczego powinno się czytać książki?

- Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?

- Do czego służą książki?

 

 

„Książki, książeczki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem książki Tropiciele, KP4.1- str.1

- Przeczytaj, jaki rodzaj książek stoi na każdej półce. Nalepki przedstawiające wybrany rodzaj książki lub przedmiotu umieść na odpowiednich półkach. Opowiedz, w jaki sposób możemy poznawać nowe bajki czy dowiadywać się nowych rzeczy.

 

- Zaprowadź Supełka i Blue do biblioteki 

 

 Zabawa klasyfikcyjna "Moje książki"

Tłumaczymy dzieciom, że istnieją różne rodzaje książek. Jeśli posiadamy, można zaprezentować : encyklopedię, książki popularnonaukowe, ksiażki kucharskie, podręczniki, książki z bajkami, atlasy, albumy itp. dziecko przegląda ksążki i segreguje je według rodzaju. Można wspomnieć o istnieniu audiobooków- czyli np."bajki do posłuchania"

Przykładowa bajka:

https://www.youtube.com/watch?v=0opy2qhLbto

Możemy również przygotować kilka pustych opakowań po lekach (takich, na których są "wytłoczone wypustki"- pisane alfabetem Braille'a) dzieci oglądają je, dotykają wypustek. Tłumaczymy, że jest to specjalny alfabet dla ludzi niewidomych. Ludzie niewidomi "czytają" za pomocą "palców", zmysłu dotyku.  Można zadać pytanie:  Jak myślisz, w jaki sposób uczą się dzieci niewidome?

Warto obejrzeć: 

https://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM

 https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw

 

 Księgarnia i biblioteka

Czym różni się księgarnia od biblioteki?

Zadaniem dziecka jest ustalenie różnic i podobieństw pomiędzy tymi miejscami. ( najważniejsza: w jednej kupujemy, a w drugiej wypożyczamy książki)

Czy to biblioteka?:

 https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk