W tym tygodniu rozpoczynamy nową część kart pracy -Tropiciele.Karty 4.
Poruszymy tematykę książek, roli jaką odgrywają w naszym życiu. Poznamy różne rodzaje książek, a także zawody związane z ich powstawaniem: pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz. Ustalimy, czym różni się księgarnia od biblioteki. W tym tygodniu szczególnie skupmy się na książkach, a można je: oglądać, czytać, liczyć, układać, klasyfikować, wymyślać nowe tytuły, tworzyć dla nich nowe okładki lub ilustracje, sprzedawać, wypożyczać, segregować...
Poznamy ostatnią cyfrę- 9. Ustalimy, ile to jest 9, który z kolei będzie dziewiąty/ta, będziemy dokładać i odkładać elementy tak, aby było ich 9. Nauczymy się pisać cyfrę 9.
Rozmowa na temat treści opowiadania.
„Strażnik książek” -Magdalena Zawadzka, opowiadanie
W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić
o pomoc.
– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak
i wyruszył w drogę.
Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.
– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.
– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.
– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.
Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:
– Kto tam?
– Proszę, wpuść mnie!
Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie.
– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza.
Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się
i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.
– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej.
Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.
– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.
– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.
– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.
– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.
Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć.
Pytania:
- Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?
- Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?
- Co zrobił rybak?
- Jak zakończyła się ta historia?
- Dlaczego powinno się czytać książki?
- Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?
- Do czego służą książki?
„Książki, książeczki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem książki Tropiciele, KP4.1- str.1
- Przeczytaj, jaki rodzaj książek stoi na każdej półce. Nalepki przedstawiające wybrany rodzaj książki lub przedmiotu umieść na odpowiednich półkach. Opowiedz, w jaki sposób możemy poznawać nowe bajki czy dowiadywać się nowych rzeczy.
- Zaprowadź Supełka i Blue do biblioteki
Zabawa klasyfikcyjna "Moje książki"
Tłumaczymy dzieciom, że istnieją różne rodzaje książek. Jeśli posiadamy, można zaprezentować : encyklopedię, książki popularnonaukowe, ksiażki kucharskie, podręczniki, książki z bajkami, atlasy, albumy itp. dziecko przegląda ksążki i segreguje je według rodzaju. Można wspomnieć o istnieniu audiobooków- czyli np."bajki do posłuchania"
Przykładowa bajka:
https://www.youtube.com/watch?v=0opy2qhLbto
Możemy również przygotować kilka pustych opakowań po lekach (takich, na których są "wytłoczone wypustki"- pisane alfabetem Braille'a) dzieci oglądają je, dotykają wypustek. Tłumaczymy, że jest to specjalny alfabet dla ludzi niewidomych. Ludzie niewidomi "czytają" za pomocą "palców", zmysłu dotyku. Można zadać pytanie: Jak myślisz, w jaki sposób uczą się dzieci niewidome?
Warto obejrzeć:
https://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM
https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw
Księgarnia i biblioteka
Czym różni się księgarnia od biblioteki?
Zadaniem dziecka jest ustalenie różnic i podobieństw pomiędzy tymi miejscami. ( najważniejsza: w jednej kupujemy, a w drugiej wypożyczamy książki)
Czy to biblioteka?: