W tym tygodniu będziemy poszerzać i utrwalać wiedzę dotyczącą Polski-jej legend i symboli. Przypomnimy sobie jak wygląda mapa Polski i co możemy z niej odcztać. Podążymy szlakiem Wisły, poznamy kolejno miasta oraz ich najbardziej znane zabytki. Utrwalimy wiadomości na temat tego, że Polska leży w Europie, stolicą Polski jest Warszawa, w polskim godle jest orzeł biały, a flaga Polski jest biało-czerwona. Wspólnie z rodzicami możecie zaśpiewać hymn państwowy (lub nauczyć się słów zwrotek i refrenu). Jednak należy pamiętać o odpowiedniej postawie, zachowaniu spokoju i powagi. Posłuchajcie również hymnu Unii Europejskiej.
Wiersz “Ojczyzna” Włodzimierz Domeradzki
Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej...
Kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech
kochanej mamy...
I las, co cieniem
dzieci zaprasza-
wszystko to Polska,
Ojczyzna nasza!
Zachęcenie dziecka do rozmowy na temat: Co to jest ojczyzna?, Jak ona wygląda?, Jak nazywa się nasza ojczyzna?, Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?, Jakie zna polskie symbole narodowe? Dlaczego należy kochać swój kraj?
Co to jest Polska?
Prezentujemy dziecku kontur mapy Polski. Dziecko próbuje odczytać napis. Należy zwrócić uwagę na to, że nazwa państwa jest napisana wielką literą. (nazwy państw piszemy wielką literą np. Niemcy, Holandia, Czechy, Litwa itd.)
Polskie stroje ludowe- Prezentujemy dziecku stroje ludowe z różnych regionów Polski. Tłumaczymy dzieciom, że mieszkańcy różnych części kraju mają różne stroje regionalne, które zakładają na ważne uroczystości - nie chodzą w nich na co dzień.
Strój podhalański
Strój kaszubski
Strój krakowski
Strój kujawski
Strój kurpiowski
Strój łowicki
Więcej strojów, gier i zabaw:
Link:
https://polalech.pl/index.html
A może spróbujcie sami zaprojektować jakiś strój. Zachęcam do twórczej pracy plastycznej.
Legenda o Czechu, Lechu i Rusie.
Bajka do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=drf1k3LQ1bM
Pytania: Który z trzech braci, postanowił założyć osadę/gród w miejscu, w którym się zatrzymali? (odp. Lech)
Jakiego ptaka ujrzeli? (białego orła)
Jaki kształt miała osada, którą założył Lech? (kształt gniazda)
Jak została nazwana osada? (Gniezno)
Co stało się godłem rodu Lecha i państwa polskiego?
Wyjaśniamy dzieciom, że pierwszą stolicą Polski było Gniezno. Prezentujemy na mapie.
Prezentujemy również godło państwowe ze szczególnym zwróceniem uwagi na kolorystykę.
Dziecko dzieli na sylaby wyrazy: godło, mapa, Gniezno, Polska, Lech,orzeł, korona, gniazdo.
Dziecko wyróżnia pierwszą głoskę, ostatnią głoskę w tych wyrazach. Próbuje podzielić na głoski cały wyraz.
Hymn Polski “Mazurek Dąbrowskiego”- zapoznanie z melodią i słowami hymnu państwowego. Zwrócenie szczególnej uwagi na utrzymanie postawy zasadniczej. Rodzic prezentuje tą postawę.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz, Dąbrowski...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz, Dąbrowski...
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany-
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz, Dąbrowski..
Link do hymnu państwowego:
https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-s
Kiedy jest grany hymn narodowy?- rozmowa na podstawie doświadczeń dzieci. Opowiadamy dzieciom o uroczystościach państwowych np. zbliżającym się święcie państwowym- Uchwalenie Konstytucji 3 maja, zawodach sportowych, igrzyskach olimpijskich i innych okolicznościach, podczas których można usłyszeć hymn państwowy. Zwróćmy uwagę, że każde państwo ma inny hymn narodowy.
Wiersz Czesława Janczarskiego “Barwy ojczyste”
Możemy zachęcić dziecko do nauki wiersza na pamięć.
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Prezentujemy dziecku flagę Polski. Tłumaczymy, że flaga obok godła jest naszym symbolem narodowym. Zachęcamy do samodzielnego przeczytania zdania.
Zabawa wzrokowa- “Znajdź flagę Polski”
Zabawa z mapą Polski- zabawa dydaktyczna
Prezentujemy dziecku mapę polski (najlepiej jeśli posiadamy atlas). Przedstawiamy regiony Polski uwzględniając: góry, morze, Śląsk, pokazujemy jaki kolorem na mapie zaznaczone są niziny. Omawiamy symbolikę mapy: sposoby zaznaczania wód (kolor niebieski, rzeki, jeziora), dróg, miast. Odszukujemy na mapie dwie najdłuższe rzeki: Wisłę i Odrę. Podkreślamy, że każda rzeka ma swoje źródło w górach. Odnajdujemy źródło Wisły i wyruszamy na wycieczkę “palcem po mapie” wzdłuż rzeki. Zatrzymujemy się przy pierwszym dużym mieście- Kraków.
Możemy włączyć dziecku fragment piosenki “Płynie Wisła płynie” (pierwszą zwrotkę)
https://www.youtube.com/watch?v=RUpho9XZFMY
Rozmowa na temat treści: Co Wisła zobaczyła na swojej drodze?, Dlaczego pokochała Kraków?
Prezentacja charakterystycznych miejsc i symboli Krakowa.
Kościół Mariacki, z której wybrzmiewa hejnał mariacki. Legenda o przerwanym hejnale: https://www.youtube.com/watch?v=gq8HijEzB8A
Rynek Główny w Krakowie
Smok wawelski- symbol Krakowa. Legenda: https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8
Zamek Królewski na Wawelu
“WAWEL” Czesław Janczarski
Należy kochać
stare kamienie,
bo jest w nich
dawnych czasów wspomnienie –
szlachetnych czynów,
męstwa i sławy.
Dlatego kocham kamienny Wawel.
Tu przed wiekami
smok żył potężny.
Zuch szewczyk Skuba
smoka zwyciężył.
Tu przed Tatarem
bronił się Kraków.
Stąd szedł Jagiełło
gromić Krzyżaków.
Tu bije dzwonu
spiżowe serce.
Tu są pamiątki
nasze najszczersze.
Gdy wiatr rozwieje
mgły ponad Wisłą,
wawelskie wieże
w słońcu rozbłyszczą,
kamienne mury –
czerwone,
szare
jak Polska trwałe,
jak Polska stare.
Rozmowa na temat wiersza: Jak się nazywa najsłynniejsze miejsce w Krakowie? Z czego słynie Kraków?
Zabawa przy piosence “Krakowiaczek jeden”
Poruszanie się krokiem odstawno-dostawnym.
https://www.youtube.com/watch?v=nOW3uGG61yo
Piosenka o Krakowie:
https://www.youtube.com/watch?v=quDiS00BXHk
Kontynuujemy wycieczkę wzdłuż rzeki Wisły. I zatrzymujemy się przy kolejnym dużym mieście - Warszawa.
Wiersz “Wszyscy kochamy naszą stolicę” Czesław Janczarski
Wszyscy kochamy naszą stolicę
stare ulice, nowe ulice.
Most nad rzeką i fale Wisły
Statek na fali i piasek złocisty.
Szerokie place, parki zielone
i tramwajowy srebrzysty dzwonek
Stado gołębi, co chmurką białą
Nad ulicami szybuje śmiało
I każdy kamień, drewno i trawę
Wszyscy kochamy naszą Warszawę
Stolica Polski, piękna Warszawa
to nasza duma, to nasza chwała.
Rozmowa: Czym jest Warszawa dla Polski ? Za co kochamy Warszawę? Co to znaczy stolica?
Prezentacja charakterystycznych miejsc i symboli Warszawy:
Zamek Królewski w Warszawie
Łazienki Królewskie
Warszawa- Stare Miasto
Pałac Kultury i Nauki
Kolumna Zygmunta
Pomnik Syreny w Warszawie: Legenda- audibook https://www.youtube.com/watch?v=iid3EQOSSFw
Piosenka o Warszawie:
https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI
Nasza wycieczka kończy się tam, gdzie Wisła wpada do morza.
A jakie to morze? Morze Bałtyckie.
Polska leży w Europie.
Omówienie map z dzieckiem.
Polska leży w Europie. Odszukaj na mapie Europy- Polskę.
Wyjaśniamy dziecku, że to jest mapa Europy.Tłumaczymy, że w Europie leży kilkanaście państw, w tym Polska. Niektóre z tych państw podjęły decyzję o nawiązaniu współpracy. I w ten sposób powstał związek państw zwany Unią Europejską.
To państwa należące do Unii Europejskiej:
A to flaga Unii Europejskiej:
Flagi państw Unii Europejskiej:
Odszukaj wśród nich flagę Polski.
Hymn Unii Europejskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA