W tym tygodniu poruszamy ważny temat jakim jest ochrona środowiska, ekologia, segregacja odpadów, odnawialne źródła energii elektrycznej.
Poznamy pojęcie ekologia, dowiemy się, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Zastanowimy się nad sposobami dbania o środowisko. Dowiemy się, jakie są źródła energii oraz, że źródła energii takie jak wiatr, woda lub energia słoneczna, są zdrowsze dla Ziemi i dla nas. Przypomnimy sobie, w jaki sposób segregować odpady. Poznamy znak +, nauczymy się zapisywać działania z wykorzystaniem tego znaku. Poznamy literę W,w.
Utrwalamy poznane litery poprzez czytanie wyrazów złożonych z tych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, G, C, J, W.
W tym tygodniu wypada Międzynarodowy Dzień Ziemi - 22 kwietnia 2020.
-
Zabawa dydaktyczna “ Czy gazety służą tylko do czytania ?”
Rodzic pyta dziecko “Jak można wykorzystać gazetę, którą już się przeczytało?”.
Dziecko poszukuje rozwiązań, pomysłów na ponowne jej wykorzystanie: np. zrobienie z niej kulki i rzucanie do celu lub kopanie, rytmiczne “targanie” np. w rytm muzyki, zrobienie wachlarza, samolotu, czapki, składanie techniką origami, wycinanie z nich literek i układanie podpisów/ stworzenie ekoalfabetu, taniec na gazecie, praca plastyczna itp.itd.
Kilka pomysłów na wykorzystanie gazet :
Wiersz “Mali strażnicy przyrody”
Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
żyje tak krótko, niech wolny lata.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
A zimą nakarm głodne ptaki,
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Przeprowadzamy rozmowę na temat treści wiersza: Jak myślisz… Co to jest ekologia? Co to znaczy zachowywać się ekologicznie? Co my możemy zrobić dla przyrody? Co to są powiązania między zwierzętami, ludźmi, roślinami?
Słowniczek:
Ekologia- jest to dziedzina biologii zajmująca się badaniem zależności pomiędzy organizmami, a otaczającym je środowiskiem oraz organizmami między sobą. W dzisiejszych czasach pojęcie ekologia oraz określenie ekologiczny są używane w języku potocznym mało precyzyjnie, w odniesieniu np. do nauki o ochronie środowiska, do ochrony środowiska a nawet do ekozofi (filozofii ekologicznej), działalności społecznej czy artystycznej. Słowo ekologiczne oraz sam przedrostek eko- najczęściej występują w znaczeniu “nieszkodzące środowisku”. Utożsamianie tych dwóch pojęć jest z naukowego punktu widzenia błędne, jednakże należy mieć na uwadze, że przyjęło się ono w języku potocznym.
Zabawa słownikowa “Moja planeta jest jak…”
Rodzic opowiada dziecku o ziemi: “Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię: Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Zastanów się, jak można dokończyć to zdanie “Moja planeta jest jak…”- dziecko dopowiada zakończenie.
Zabawa przy piosence i nauka tekstu piosenki Majki Jeżowskiej “Moja planeta”
youtube.com/watch?v=Iud18Orku5A
Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi
Moja planeta nie ma ceny
Moja planeta jest rano niewyspana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.
Moja planeta nie spadła tu z księżyca
Moja planeta to tajemnica
Moja planeta raz zimna raz przegrzana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.
SOS - to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS - ratujmy siebie sami
SOS - do siebie wysyłamy
Moja planeta miłości się nie boi
Moja planeta broń rozbroi
Moja planeta zna dobre obyczaje
Moja planeta nam wszystkim dłoń podaje
SOS - to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS - ratujmy siebie sami
SOS - do siebie wysyłamy
Tak to prawda
Ziemia była cierpliwa
Ale teraz musi
Teraz musi być żywa
SOS - to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS - ratujmy siebie sami
SOS - do siebie wysyłamy
Zabawa dydaktyczna “Świat przyrody”
Gromadzimy ilustracje, obrazki przedstawiające rośliny i zwierzęta (mogą pochodzić z gazet albo dostępnych w domu gier planszowych). Zadaniem dziecka jest posegregowanie kartoników na dwie części ( starsze dzieci same zauważą, w jaki sposób dokonać klasyfikacji, młodszym podpowiadamy: Podziel tak, aby po jednej stronie były same rośliny, a po drugiej zwierzęta.
Dodatkowo rodzic przygotowuje dwie kartki z napisem Flora i Fauna (starsze dzieci odczytują napisy). Wyjaśniamy, że wszystkie żyjące zwierzęta w danym środowisku nazywamy - fauną, a roślinność - florą.
Zadajemy pytanie: Jak myślisz, dlaczego człowiek powinien żyć w zgodzie z przyrodą?
Zabawa plastyczna.
Dziecko odczytuje hasła: Nie śmieć!, Szanuj przyrodę!, Oszczędzaj wodę!, Segreguj odpady- odzyskuj z nich to, co się da! Oszczędzaj energię elektryczną! -wyjaśnia, jak je rozumie.
Wybiera jedno z haseł i tworzy pracę plastyczną- plakat ekologiczny.
Gra
Dzieci 6- letnie w wyprawce plastycznej W 35-37 znajdą karty do gry w “Piotrusia”- z ilustracjami drzew i ich owoców. Zachęcamy do wspólnej gry w “eko-Piotrusia”.
Zabawa dydaktyczna “ Niebieski kolor na mapie/globusie”
Rodzic prezentując mapę lub globus, tłumaczy, że kolor niebieski oznacza wodę. Dziecko przygląda się i wskazuje, gdzie znajduje się kolor niebieski, natomiast rodzic wyjaśnia, że są to rzeki, jeziora, morza i oceany. Dziecko powinno dojść do wniosku, że większość naszej planety pokrywa woda, bez której nie byłoby życia.
Skąd się bierze woda w kranie?- burza mózgów.
W jaki sposób woda dociera do kranu w łazience???- oto jest pytanie. Proponujemy obejrzeć krótką bajkę wraz z dziećmi:
https://www.youtube.com/watch?v=5CB3l8fI8XY
Zwróćcie uwagę na ciekawostkę:
Kto lub co jest najmniejszym specjalistą od badania czystości wody ? :)
Należy również zwrócić uwagę, że są takie miejsca na ziemi, gdzie ludziom brakuje wody, dlatego wodę należy oszczędzać.
Wiersz “Ziemię mamy tylko jedną”
Gabriela Skrzypczak
RATUJMY ZIEMIĘ
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Więzy zacieśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.
Rozmowa na temat wiersza : Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?
Zabawa matematyczna “Sadzimy las”
Tłumaczymy, że dobrym sposobem na pomaganie ziemi jest sadzenie drzew, które pochłaniają dwutlenek węgla (wszystkie zanieczyszczenia, dymy,spaliny), a wydalają z siebie tlen, który jest niezbędny ludziom do życia.
Należy przygotować: liczmany (klocki, guziki, koraliki itp.), cyfry, litery i z W48-49, kartki A4
Rodzic podaje treść:
W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew? -Dziecko umieszcza 5 liczmanów, literkę “i” oraz 3 liczmany. Liczy, ile razem jest wszystkich liczmanów.(5 i 3 =8) Podpisują zadanie za pomocą cyfr i znaków.
W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 kasztanowce i 2 buki. Ile razem zasadzono drzew? - postępuje j.w. (3 i 3 i 2= 8)
Na skwerze zasadzono 3 klony, 4 lipy, i 1 dąb. Ile razem zasadzono drzew?- (3 i 4 i 1= 8)
Prezentujemy znak + i wyjaśniamy, że możemy zastąpić nim literę” i”.
W skrzynce na balkonie zasadzono 5 bratków i 3 stokrotki. Ile razem zasadzono kwiatów?- teraz dziecko zamiast litery “i” używa znaku +.
Na rabatce zasadzono 4 żonkile, 3 fiołki i 1 pelargonię. Ile razem zasadzono kwiatów?
Zabawa przy piosence “Duszki, duszki”- dla chętnych nauka tekstu.
https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII
Wysłuchanie wiersza “Robimy porządki”
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek- wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Rozmowa na temat treści: Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu? Kto im w tym pomagał? Co było im potrzebne do robienia porządków? Jakiego koloru były worki, do których dzieci zbierały odpady? Do czego służą brązowe worki?
Bajka edukacyjna dotycząca segregacji:
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Dlaczego warto segregować śmieci?
https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ
Gra online dla dzieci- polecam. Po przejściu każdego poziomu różne ciekawostki :
https://smieciopolis.opole.pl/gry/segregacja/segregacja.html
Wysłuchanie i obejrzenie animacji do wiersza “Pstryk” Juliana Tuwima
https://www.youtube.com/watch?v=FNRNs4cHkto
Rozmowa na temat treści: O kim lub czym była mowa w wierszu? Do czego służy prąd elektryczny? Jak on się dostaje do naszych mieszkań? Czy dzieci mogą bawić się prądem elektrycznym? Z czego wytwarzany jest prąd elektryczny?
Skąd się bierze prąd w gniazdku?
https://www.youtube.com/watch?v=d-yXUQiEtG0
Bajka edukacyjna o prądzie i odnawialnych źródłach energii:
https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ
A Ty zapamiętałeś skąd się bierze prąd? Wiesz jaki jest zdrowszy sposób pozyskiwania prądu?
Co to są źródła odnawialne?- wiatr, woda i energia słoneczna.
Strona z różnymi inspiracjami :
https://tuptuptup.org.pl/recykling-segregacja-smieci-sdg-12/