Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kamienicy

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 497910
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kartka z kalendarza

Tematyka zajęć 11.05- 15.05.2020 r.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu  poznamy łąkę i jej mieszkańców . Przy pomocy lup możemy obserwować i nazywać rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę, m.in.owady . Nazwy łąkowych roślin możemy  znaleźć w atlasach roślin. 

Poznamy liczbę 0 . Będziemy się uczyć dokładać i zabierać elementy ze zbioru tak, aby zostało ich 0. Nauczymy się pisać liczbę 0.

 

 Rozmowa na temat treści opowiadania

 

 “Łąka” Olga Masiuk, opowiadanie 

 

Wiosna była coraz bardziej wiosenna. Słońce grzało tak przyjemnie, że można było pozbyć się bluzy, a nawet skrócić spodnie! I chciało się tylko wystawiać twarz w stronę promieni i pozwalać, żeby pachnący wiatr hulał we włosach. Ale dzieci siedziały w swojej sali. 

– Kisimy się tu jak ogórki – powiedział zrezygnowany Staś.

 – Jak to? – zdziwił się Supełek. – Tak to – Staś wskazał ręką na duże okna, których nie można było otworzyć. Słońce ślizgało się po szybie, podnosząc temperaturę w sali niczym w piecyku. A wietrzyk, który przyjemnie poruszał gałązkami drzew za oknem, nie był w stanie wpaść do środka. 

– Nie możemy być ogórkami! – szybko podchwyciła myśl Marysia. 

– O nie! – dołączyła Blue. 

– Trzeba walczyć – podsumował Jacek. 

– Idziemy do Pani. Pani siedziała przy biurku i wachlować się gazetą. Dzieci stanęły przed nią w szeregu. 

– Nie zgadzamy się na bycie ogórkami – powiedział mocnym głosem Staś. 

– Nie chcemy mieszkać w słoiku – dodała Blue.

 – Ani się kisić – uzupełnił Supełek.

 – Cudownie! – Pani klasnęła w ręce. – Cieszę się, że to mówicie. Właśnie miałam wam zaproponować wyjście na łąkę. Jest dziś tak gorąco. A podczas naszej nieobecności pan Tomek naprawi okna, żeby można je było szeroko otwierać. 

– Hurra! Hurra! – krzyknęła Blue.– Odkręcamy nasz słoik i wyskakujemy! W ciągu dwóch minut wszyscy byli gotowi do wyjścia. Przedszkole mieściło się na skraju miasta. Wystarczyło przejść niewielki lasek i wychodziło się na piękną łąkę. 

– Jak wspaniale! – Blue rozpostarła ramiona i wciągnęła mocno powietrze. – Ale pachnie – powiedziała. 

Pani rozłożyła na ziemi koce i Supełek natychmiast ułożył się na jednym z nich. 

– Nie wiedziałem, że jesteś taki długi – Pak przypatrywał mu się z góry. – Chyba urosłeś na wiosnę.

 – Bardzo możliwe – odpowiedział Supełek i ułożył się na boku na skraju koca. 

– Co to?! – wykrzyknął nagle. 

– Co? – zdziwił się Pak. 

Supełek przyłożył jeszcze raz ucho do ziemi.

 – W trawie coś piszczy – powiedział cichutko, jakby nie chciał zniszczyć jakiejś wielkiej tajemnicy. 

Blue także przyłożyła ucho do trawy. 

– Rzeczywiście, coś słychać – potwierdziła poważnie.

 Więc wszyscy umościli się na kocach i zaczęli nasłuchiwać. Zielone łodyżki przyjemnie łaskotały w nos i uszy.

 – Coś bzyczy, szeleści i chrobocze – powiedziała Marysia. 

Supełek rozchylił kępkę trawy. Wśród listków toczyło się intensywne życie drobinek.Mrówki przedzierały sie przez chaszcze, niosąc na plecach tobołki z jakichś drobinek. Żuczek kroczył ospale, jakby musiał co kilka kroków rozciągać nieużywane przez zimę łapki. Biedronka wdrapywała się na wiotką łodygę i na szczycie prostowała pogniecione skrzydełka. 

– Tam – Supełek wskazał na ziemię – jest ukryta cała kraina. 

– Tam też – Pak leżał teraz na plecach i spoglądał w niebo. Podniósł łapkę. 

Wszyscy ułożyli się na plecach. Nad ich głowami bardzo wysoko leciały ptaki. 

Niżej, barwnie i dostojnie, wirowały w powietrzu motyle. Czasem warczy bąk zawisła w przestrzeni. 

– W górze też jest cała kraina – powiedziała Blue.

 – Jakby świat był piętrowy – rzekł Staś.

 – Właśnie. Przecież jest nawet piętro minus jeden – zaśmiała się Blue. 

 – Jak to? – Supełek nie zrozumiał.

 – No pod ziemią. Tam się budzą krety – chichotała Blue. 

– I cebulki kwiatów zaczynają pęcznieć i nasiona pękają – podpowiedziała Pani.

 – Zobaczcie! – wykrzyknął Supełek. – Przeniosłem się na piętro plus sto. I chodzę po niebie. 

I rzeczywiście, leżąc na plecach, machał nogami i zdawało się, że stawia kroki po niebie.

 – Nie zdepcz tej chmurki – powiedziała Blue, która do niego dołączyła. I wszyscy, leżąc na łące, zaczęli chodzić po niebie. 

– Widzę, że na dobre wyszliście ze słoika z kiszonymi ogórkami – zaśmiała się Pani.

 

Pytania:

  1. Dlaczego dzieci źle się czuły w przedszkolu i chciały wyjść?

  2. Do czego porównały siedzenie w sali?

  3. Co zaproponowała Pani?

  4. Co usłyszały dzieci podczas wycieczki ?

  5. Co zobaczyły dzieci podczas wycieczki?

  6. Co dzieci poczuły podczas wycieczki?

  7. Jakich mieszkańców łąki dzieci zobaczyły lub słyszały?

 

Następnie dzieci przyglądają się ilustracji na KP4.5 i wspólnie z rodzicami  nazywają rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę. Następnie rozcinają ilustrację, ponownie składają i naklejają je na kartce.

 

Propozycja zabawy paluszkowej„Kosi, kosi łapki”

 Dzieci recytują popularną rymowankę z jednoczesnym dotykaniem kolejnymi palcami ręki prawej palców wskazującego i kciuka ręki lewej.

Kosi (palec mały ręki prawej dotyka kciuka ręki lewej),

kosi (kciuk ręki prawej dotyka palca małego ręki lewej),

łap- (serdeczny prawy dotyka kciuka lewego), -ki (prawy kciuk dotyka palca lewego serdecznego), 

poje- (środkowy prawy dotyka kciuka lewego), -dziem do (prawy kciuk dotyka palcaśrodkowego lewego), bab- (wskazujący prawy dotyka kciuka lewego), -ki (kciuk prawydotyka palca wskazującego lewego) itd.,

 aż do końca wiersza. 

Całą sekwencję ruchów powtarzamy 3 razy.

 Ko/si, /ko/si /łap/ki Poje/dziem do/ bab/ki/ Bab/ka /da /nam /se/ra A dzia/dek /ser/wat/ki

 

Wprowadzenie litery Ł, ł

 „Ł jak łapa” – wprowadzenie litery ł, Ł z wykorzystaniem Karty Pracy 4.6. 

 

„Dama z łasiczką” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Czytanka 68; utrwalenie litery ł, Ł i ćwiczenia w czytaniu. Dzieci wykonują kolejne polecenia w Czytanka 68. 

 

Zabawa ruchowa z elementem mierzenia Ile kroków do domu

 Dzieci działają w parach. Każda para ma drewniany klocek. Jedno dziecko z pary turla klocek. Tam, gdzie klocek się zatrzyma, jest ich dom. Drugie dziecko ma zmierzyć odległość za pomocą kroków. Dzieci rzucają i mierzą odległość na zmianę. 

 

Zabawa dydaktyczna - Która z kolei

 Rodzic przygotowuje szablony kolorowych żab lub kolorowych karteczek, klocków  ustawionych w szeregu – 9 sztuk. Zadaje dzieciom pytania: 

  • Która z kolei jest żółta / zielona / brązowa żaba? 

  • Jaki kolor ma druga / piąta / pierwsza żaba? 

  • Która żaba jest największa / najmniejsza? itp.

 

 Wprowadzenie liczby 0

 Rodzic prezentuje  liczbę 0. Dzieci opisują jej kształt, porównują ją do znanych sobie kształtów. Poszukują  ją wśród znanych liczb.



Propozycje piosenek do śpiewania:

1.piosenka o liczbach:https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng

2.piosenka bąki na łące: https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

 

 

GALERIA ZDJĘĆ:

 

 Cykl rozwoju żaby (przyspieszony):

 https://pin.it/5P1GLaA